Praktyki kierunkowe 3007-11A3PK
Praktyki mogą odbywać się w polskich lub zagranicznych firmach i instytucjach, w tym w placówkach oświatowych, instytucjach kultury i instytucjach naukowo-badawczych, wydawnictwach, mediach, instytucjach społecznych itd., jak również w ramach realizowanych na UW międzynarodowych programów praktyk studenckich.
Aktywni zawodowo studenci, którzy wykonują pracę zgodną z profilem wybranej specjalizacji zawodowej, mogą ubiegać się o zaliczenie praktyk na podstawie dokumentów poświadczających zatrudnienie lub prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
Studenci biorący udział w działalności na rzecz Uniwersytetu o profilu zgodnym z wybraną specjalizacją zawodową mogą ubiegać się o zaliczenie praktyk na podstawie:
realizacji projektów w ramach działalności kół naukowych, prac naukowo-badawczych, projektów, akcji promujących Uniwersytet;
udziału w organizacji życia kulturalnego, naukowego, gospodarczego lub sportowego Uniwersytetu.
specjalizacja zawodowa: edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów
Studenci mają okazję doświadczyć pracy w wydawnictwach naukowych i prywatnych, redakcjach kulturalnych, prasowych, internetowych, zakładach graficznych oraz innych miejscach związanych z wykonywaniem zawodu redaktora lub edytora.
Uczestnicy praktyk uczą się m.in. komunikowania się w organizacji (w tym w językach obcych), planowania, zarządzania czasem, organizacji pracy własnej i zespołowej. Jednocześnie mają okazję wejść w środowisko zawodowe i (dzięki wzajemnej wymianie doświadczeń) lepiej poznać specyfikę wybranej pracy oraz metody zapewnienia sobie stabilnej sytuacji zawodowej na współczesnym rynku pracy i rozwoju na ścieżce obranej kariery, np. poprzez ustawiczne podnoszenie kompetencji, nawiązywanie kontaktów zawodowych czy powiększanie bazy potencjalnych klientów.
specjalizacja zawodowa: filologia dla mediów
Studenci mają okazję doświadczyć pracy w reklamie i public relations, w mediach prywatnych i państwowych, w radiu, telewizji, prasie, a także w tzw. nowych mediach, np. redakcjach serwisów internetowych czy jako samodzielni twórcy treści w mediach społecznościowych.
Uczestnicy praktyk uczą się m.in. komunikowania się w organizacji (w tym w językach obcych), planowania, zarządzania czasem, organizacji pracy własnej i zespołowej. Jednocześnie mają okazję wejść w środowisko zawodowe i (dzięki wzajemnej wymianie doświadczeń) lepiej poznać specyfikę wybranej pracy oraz metody zapewnienia sobie stabilnej sytuacji zawodowej na współczesnym rynku pracy i rozwoju na ścieżce obranej kariery, np. poprzez ustawiczne podnoszenie kompetencji, nawiązywanie kontaktów zawodowych czy powiększanie bazy potencjalnych klientów.
specjalizacja zawodowa: glottodydaktyczna
Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy oraz poznawanie specyfiki pracy instytucji oraz organizacji pozarządowych zajmujących nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Praktyki obejmują:
hospitację zajęć dydaktycznych w szkołach językowych, fundacjach, stowarzyszeniach oraz szkołach publicznych, w których prowadzone są zajęcia z języka polskiego jako obcego;
samodzielne prowadzenie zajęć z języka polskiego jako obcego.
Uczestnicy praktyk uczą się m.in. komunikowania się w organizacji (w tym w językach obcych), planowania, zarządzania czasem, organizacji pracy własnej i zespołowej. Jednocześnie mają okazję wejść w środowisko zawodowe i (dzięki wzajemnej wymianie doświadczeń) lepiej poznać specyfikę wybranej pracy oraz metody zapewnienia sobie stabilnej sytuacji zawodowej na współczesnym rynku pracy i rozwoju na ścieżce obranej kariery, np. poprzez ustawiczne podnoszenie kompetencji, nawiązywanie kontaktów zawodowych czy powiększanie bazy potencjalnych klientów.
specjalizacja zawodowa: translatorska
W zależności od typu wybranej instytucji studenci mają okazję doświadczyć pracy w wydawnictwach naukowych, popularnonaukowych i artystycznych, w mediach czy w redakcjach kulturalnych, prasowych, internetowych, biurach tłumaczeń oraz innych miejscach związanych z wykonywaniem zawodu tłumacza.
Uczestnicy praktyk uczą się m.in. komunikowania się w organizacji (w tym w językach obcych), planowania, zarządzania czasem, organizacji pracy własnej i zespołowej. Jednocześnie mają okazję wejść w środowisko zawodowe i (dzięki wzajemnej wymianie doświadczeń) lepiej poznać specyfikę wybranej pracy oraz metody zapewnienia sobie stabilnej sytuacji zawodowej na współczesnym rynku pracy i rozwoju na ścieżce obranej kariery, np. poprzez ustawiczne podnoszenie kompetencji, nawiązywanie kontaktów zawodowych czy powiększanie bazy potencjalnych klientów.
specjalizacja zawodowa: nauczycielska
Celem praktyk kierunkowych jest pogłębienie wiedzy, kompetencji i umiejętności zdobytych przez studentów specjalizacji podczas praktyk psychologiczno-pedagogicznych.
Praktyki kierunkowe mogą odbywać się w placówkach oświatowo-wychowawczych, domach kultury, świetlicach i innych ośrodkach organizujących zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem uczniów klas IV-VIII). Student wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do samodzielnej realizacji zadań pedagogicznych i dydaktycznych: pracy z dziećmi, rodzicami i pozostałymi opiekunami.
Uczestnicy praktyk uczą się m.in. komunikowania się w organizacji (w tym w językach obcych), planowania, zarządzania czasem, organizacji pracy własnej i zespołowej. Jednocześnie mają okazję lepiej poznać specyfikę pracy opiekuna / wychowawcy, a także wypróbować wybrane swoje metody dydaktyczne i wychowawcze oraz zweryfikować swoje mocne i słabe strony. Kontakty zawodowe nawiązywane w czasie trwania praktyk ułatwiają studentom wejście w środowisko zawodowe, co sprzyja zapewnieniu sobie stabilnej sytuacji zawodowej. Wyjście poza typowo szkolne środowisko pokazuje też przyszłemu nauczycielowi możliwości stwarzane przez obraną ścieżkę kariery, które pojawiają się dzięki ustawicznemu podnoszenie kompetencji czy nawiązywaniu kontaktów zawodowych.
Uwaga!
Przed rozpoczęciem praktyk student powinien zapoznać się Zasadami odbywania praktyk zawodowych na kierunku filologia polska, w szczególności z warunkami ich zaliczenia.
Przed rozpoczęciem praktyk zawodowych student powinien:
1) uzgodnić program i warunki odbywania praktyk z opiekunem w Firmie/Instytucji;
2) uzyskać akceptację programu i terminu praktyk przez opiekuna praktyk zawodowych na kierunku filologia polska;
3) dostarczyć do Firmy/Instytucji wystawione przez Uniwersytet porozumienie w sprawie organizacji praktyk.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
podstawowe ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej podejmowanej przez polonistów, w tym podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, które umożliwiają projektowanie własnej ścieżki kariery oraz stabilny rozwój zawodowy;
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
metody stałego rozwoju zawodowego, m.in. sposoby ustawicznego podnoszenia kompetencji, nawiązywania kontaktów zawodowych czy powiększania bazy potencjalnych klientów.
Ponadto:
Student/Studentka specjalizacji zawodowej edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów zna i rozumie specyfikę pracy w zawodzie edytora lub redaktora, w tym:
o zasady edytorstwa i redakcji tekstów użytkowych, popularnych, naukowych i historycznych;
o zasady funkcjonowania na współczesnym rynku wydawniczym, m.in. specyfikę pracy w wydawnictwach naukowych i prywatnych, redakcjach kulturalnych, prasowych, internetowych;
o podstawowe aspekty prawa autorskiego oraz jego zastosowania w pracy wydawcy do różnorodnych tekstów kultury (również grafik, muzyki, nowych mediów).
Student/Studentka specjalizacji zawodowej filologia dla mediów zna i rozumie specyfikę funkcjonowania na współczesnym rynku medialnym, w tym:
o charakter pracy w reklamie i public relations, w mediach prywatnych i państwowych, w radiu, telewizji, prasie, a także w tzw. nowych mediach, np. w redakcjach serwisów internetowych czy w roli niezależnego twórcy treści w mediach społecznościowych;
o sposoby korzystania z posiadanego zaplecza filologicznego w pracy kreatywnej (np. odwoływanie się do wspólnego dziedzictwa kulturowego w kampanii reklamowej; praktyczne zastosowania retoryki w PR).
Student/Studentka glottodydaktycznej specjalizacji zawodowej zna i rozumie specyfikę pracy lektora języka polskiego jako obcego, w tym:
o charakter pracy instytucjach prywatnych i państwowych;
o zasady pracy z grupą uczniów – odbiorców usług – zróżnicowaną pod względem wiekowym, narodowym, etnicznym i kulturowym, o różnym stopniu znajomości języka polskiego i o różnych potrzebach edukacyjnych;
o elementy metodyki i dydaktyki języka polskiego jako języka obcego, drugiego lub odziedziczonego oraz zasady projektowania procesu edukacyjnego uwzględniającego relację ucznia względem nauczanego języka.
Student/Studentka translatorskiej specjalizacji zawodowej zna i rozumie specyfikę pracy w zawodzie tłumacza, w tym:
o zasady translacji z języka obcego na język polski tekstów użytkowych (w tym medialnych), popularnonaukowych i naukowych oraz artystycznych;
o specyfikę funkcjonowania w środowisku polskich tłumaczy;
o specyfikę pracy w wydawnictwach naukowych i prywatnych, redakcjach kulturalnych, prasowych, internetowych.
Student/Studentka nauczycielskiej specjalizacji zawodowej zna i rozumie specyfikę pracy opiekuna / wychowawcy dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, w tym zasady:
o pracy z podopiecznym o szczególnych potrzebach lub szczególnych zdolnościach;
o pracy z grupą różnorodną pod względem kulturowym i etnicznym;
o współpracy z rodzicami i opiekunami podopiecznych;
o współpracy placówek oświatowo-wychowawczych z innymi instytucjami oświatowymi, kulturalnymi i opiekuńczymi.
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
planować i organizować pracę własną i zespołową;
planować i realizować swoją ścieżkę kariery;
stale rozwijać się zawodowo, m.in. poprzez ustawiczne podnoszenia kompetencji, nawiązywanie kontaktów zawodowych czy powiększanie bazy potencjalnych klientów.
Ponadto:
Student/Studentka specjalizacji zawodowej edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów potrafi wykonywać zawód edytora lub redaktora, w tym:
o pracować w roli edytora lub redaktora tekstów użytkowych, popularnych, naukowych i historycznych; funkcjonować na współczesnym rynku wydawniczym, m.in. nawiązywać i prowadzić współpracę z wydawnictwami naukowymi i prywatnymi, redakcjami kulturalnymi, prasowymi, internetowymi;
o stosować w praktyce podstawowe elementy prawa autorskiego względem różnorodnych tekstów kultury (również grafik, muzyki czy nowych mediów).
Student/Studentka specjalizacji zawodowej filologia dla mediów potrafi funkcjonować na współczesnym rynku medialnym w reklamie i public relations, w tym:
o w mediach prywatnych i państwowych, w radiu, telewizji, prasie, a także w tzw. nowych mediach, np. redakcjach serwisów internetowych czy jako twórca treści w mediach społecznościowych;
o korzystać z posiadanego zaplecza filologicznego – konstruować, analizować i oceniać przekazy rynku medialnego.
Student/Studentka glottodydaktycznej specjalizacji zawodowej potrafi wykonywać pracę lektora języka polskiego jako obcego, w tym:
o funkcjonować w instytucjach prywatnych i państwowych;
o organizować pracę z grupą uczniów – odbiorców usług – zróżnicowaną pod względem wiekowym, narodowym, etnicznym i kulturowym, o różnym stopniu znajomości języka polskiego i o różnych potrzebach edukacyjnych;
o planować i prowadzić lekcje języka polskiego jako obcego, drugiego lub odziedziczonego, oraz stosować zasady projektowania procesu edukacyjnego uwzględniającego relację ucznia względem nauczanego języka.
Student/Studentka translatorskiej specjalizacji zawodowej potrafi wykonywać zawód tłumacza, w tym:
o przekładać z języka obcego na język polski teksty użytkowe (w tym medialne), popularnonaukowe i naukowe oraz artystyczne;
o funkcjonować w środowisku polskich tłumaczy – w wydawnictwach naukowych i prywatnych, redakcjach kulturalnych, prasowych, internetowych.
Student/Studentka nauczycielskiej specjalizacji zawodowej potrafi pracować w roli opiekuna/wychowawcy dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, w tym:
o pracować z podopiecznym o szczególnych potrzebach lub szczególnych zdolnościach;
o pracować z grupą różnorodną pod względem kulturowym i etnicznym;
o współpracować z rodzicami i opiekunami podopiecznych;
o prowadzić współpracę placówki oświatowo-wychowawczej z innymi instytucjami oświatowymi, kulturalnymi i opiekuńczymi.
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
organizowania własnego warsztatu zawodowego, krytycznej oceny swoich dokonań;
kierowania się uczciwością i rzetelnością, wzięcia odpowiedzialności za wykonywaną pracę;
zasięgania opinii bardziej doświadczonych pracowników w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów;
dążenia do stałego rozwoju zawodowego poprzez myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy;
wykorzystania zdobytych w ramach specjalizacji zawodowej kompetencji przy inicjowaniu i włączaniu się w działania na rzecz swojego środowiska zawodowego oraz szerszego otoczenia społeczno-gospodarczego.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w praktykach: 40 godzin
Czynności organizacyjne przed rozpoczęciem praktyk i po ich zakończeniu, w tym: przygotowanie dokumentów, autoewaluacja i rozliczenie praktyk: 20 godzin
Zaliczenia praktyk zawodowych dokonuje opiekun praktyk zawodowych na podstawie:
porozumienia w sprawie organizacji praktyk oraz zaświadczenia o odbyciu praktyk, lub
wniosku o zaliczenie praktyk na podstawie zatrudnienia lub prowadzenia działalności gospodarczej, lub
dokumentacji poświadczającej udział w organizowanej przez uczelnię działalności na rzecz Uniwersytetu;
arkusza autoewaluacji praktyk.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: