Recepcja kultury antycznej 3006-RKA4
Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2024: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2023: ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
W zakresie wiedzy
- definiuje podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku (K_W06/P7S_WG),
- opisuje recepcję literatury klasycznej na grunt literatury światowej i kultury współczesnej (K_W01, KW_06/P7S_WG),
- opisuje wybrane zagadnienia polityczne, filozoficzne, religioznawcze z kręgu kultury śródziemnomorskiej oraz o ich wpływ na kulturę wieków późniejszych (K_W13/P7S_WG),
- charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury starożytnej Grecji i Rzymu na kulturę czasów późniejszych (K_W06, K_W13/P7S_WG)
w zakresie umiejętności
- analizując i interpretując utwory postantyczne (często w kontekście interdyscyplinarnym), rozpoznaje toposy odziedziczone po kulturze antycznej i definiuje ich rolę (K_U07, K_U09/P7S_UW)
w zakresie kompetencji społecznych
- ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P7S_KK),
- wymienia argumenty na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego szczególnie grecko-rzymskiego antyku, doceniając tradycję i dziedzictwo kulturowe (K_K04/P7S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 4 ECTS (120 godz.)
udział w konwersatorium: 60 godz. (2 ECTS)
przygotowanie do konwersatorium: 60 godz. (2 ECTS)
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; student ma prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej w semestrze)) – 60%
- zaliczenie pisemne (test z pytaniami otwartymi i/lub praca pisemna) – 40%
Ocena końcowa wpisana do USOS będzie średnią ocen z obu semestrów.
Literatura
(wybór)
1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014
2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.
3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.
4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008.
5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013.
6.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.
7. H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.
W cyklu 2023:
Semestr I: semestr letni: |
W cyklu 2024:
(wybór) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: