Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. zaawansowana 3006-PNJŁ2-Z
Cwiczenia mają na celu przygotowanie do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności, a także powtórzenie materiału gramatycznego i przygotowanie studentów do egzaminu z gramatyki opisowej języka łacińskiego. Lektura obejmuje zarówno teksty prozą (Cyceron), jak i poezję (poeci rzymscy z okresu augustowskiego). Ćwiczenia wprowadzają także elementy sztuki przekładu (translatoryki), tym samym przygotowując studenta nie tylko do lektury tekstu, ale i do próby stworzenia przekładu literackiego.
W cyklu 2023:
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności, a także powtórzenie materiału gramatycznego i przygotowanie studentów do egzaminu z gramatyki opisowej języka łacińskiego. Lektura obejmuje zarówno teksty prozą (Cyceron), jak i poezję (poeci rzymscy z okresu augustowskiego). Ćwiczenia wprowadzają także elementy sztuki przekładu (translatoryki), tym samym przygotowując studenta nie tylko do lektury tekstu, ale i do próby stworzenia przekładu literackiego. |
W cyklu 2024:
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności, a także powtórzenie materiału gramatycznego i przygotowanie studentów do egzaminu z gramatyki opisowej języka łacińskiego. Lektura obejmuje zarówno teksty prozą (Cyceron), jak i poezję (poeci rzymscy z okresu augustowskiego). Ćwiczenia wprowadzają także elementy sztuki przekładu (translatoryki), tym samym przygotowując studenta nie tylko do lektury tekstu, ale i do próby stworzenia przekładu literackiego. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
– zna historię powstania i rozwoju języka łacińskiego (K_W02/P6S_WG);
– zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu zaawansowanym (K_W02 /P6S_WG)
– zna utwory literackie poznawane na zajęciach oraz ich autorów (K_W01/P6S_WG);
– zna miary wierszowe niezbędne do lektury tekstów omawianych na zajęciach (K_W06/P6S_WG).
w zakresie umiejętności
– tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U02_03/ P6S_UW);
– samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy i kontekst ich użycia (K_U08/P6S_UW);
– samodzielnie pracuje ze słownikiem łacińsko-polskim i słownikami w językach obcych (K_U02_03/P6S_UW);
– tłumaczy i analizuje teksty o średniej i dużej trudności (K_U08/P6S_UW)
– rozpoznaje i analizuje podstawowe miary metryczne w poezji łacińskiej (K_U07/ P6S_UW).
w zakresie kompetencji społecznych
– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK);
- samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK);
- docenia wagę kultury starożytnej Grecji i Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,5/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 9 ECTS (270 godz.):
udział w ćwiczeniach: 180 godz. (6 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń: 90 godz. (3 ECTS)
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 60%
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 10%
- końcowe zaliczenie pisemne – 30%
Do zaliczenia końcowego można podejść po zaliczeniu wszystkich kolokwiów śródsemestralnych.
Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego kolokwium pisemnego.
Nieprzystąpienie do kolokwium w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Kontrola obecności: Dopuszczalne są 3 nieobecności w semestrze. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć.
Literatura
1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia.
2. "Mały słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty lub "Słownik łacińsko-polski", oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne)
3. J. Wikarjak, "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" (wydanie dowolne)
4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT), komentarze do tekstów
uzupełniająca:
M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959
Z. Samolewicz, T. Sołtysik, "Składnia łacińska", Bydgoszcz 2000;
T. Sinko, "Gramatyka łacińska", Warszawa 1925.
J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000.
słowniki:
"Słownik łacińsko-polski", pod red. M. Plezi, t. 1 – 5.
„Oxford Latin Dictionary”, red. P.G.W. Glare.
"Mały słownik polsko-łaciński", pod red. nauk. L. Winniczuk.
„Thesaurus Linguae Latinae”
W cyklu 2023:
1. Materiały dydaktyczne dostarczane przez prowadzącego zajęcia. |
W cyklu 2024:
1. Materiały dydaktyczne dostarczane przez prowadzącego zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: