Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. zaawansowana 3006-PNJŁ1-Z
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie słuchaczy do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności.
Pierwszy semestr poświęcony jest powtórzeniu, uzupełnieniu i usystematyzowaniu posiadanej wiedzy z zakresu morfologii łacińskiej i podstawowych zagadnień składni. W drugim semestrze omawiana jest składnia przypadków, składnia zdań podrzędnych, najważniejsze zasady mowy zależnej. Słuchacze zapoznają się również z podstawami metryki łacińskiej oraz powtarzają i uzupełniają wiadomości o środkach stylistycznych.
Repetycji i wprowadzaniu nowych zagadnień towarzyszy lektura tekstów oryginalnych (Cezar, Nepos, Cyceron, Seneka, Owidiusz etc.)
W cyklu 2023:
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie słuchaczy do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności. Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
W cyklu 2024:
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie słuchaczy do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności. Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
– zna historię powstania i rozwoju języka łacińskiego (K_W02/P6S_WG);
– zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu podstawowym (K_W02 /P6S_WG);
– zna utwory literackie poznawane na zajęciach oraz ich autorów (K_W01/P6S_WG);
– zna miary wierszowe niezbędne do lektury tekstów omawianych na zajęciach (K_W06/P6S_WG).
w zakresie umiejętności
– tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW);
– samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy (K_U08/P6S_UW);
– samodzielnie pracuje ze słownikiem łacińsko-polskim i słownikami w językach obcych (K_U02/P6S_UW; K_U03/P6S_UW);
– tłumaczy teksty o średniej trudności (K_U08/P6S_UW)
– rozpoznaje podstawowe miary metryczne w poezji łacińskiej (K_U07/ P6S_UW).
w zakresie kompetencji społecznych
– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK);
– samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK);
– docenia wagę kultury starożytnego Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,05/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 11 ECTS (330 godz.):
udział w ćwiczeniach: 180 godz. (6 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń: 150 godz. (5 ECTS)
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 25%
- końcowe zaliczenie pisemne – 35%
Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów.
Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego.
Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Kontrola obecności: Dopuszczalne są 3 nieobecności w semestrze. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć.
Literatura
1. Materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia.
2. Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty lub Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne).
3. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego (wydanie dowolne).
4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT).
B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Cornu copiae, Warszawa 2016.
Uzupełniająca:
M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959.
Z. Samolewicz, T. Sołtysik, Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000.
T. Sinko, Gramatyka łacińska, Warszawa 1925.
J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000.
Słowniki:
Słownik łacińsko-polski, pod red. M. Plezi, t. 1 – 5.
Oxford Latin Dictionary, red. P.G.W. Glare.
Mały słownik polsko-łaciński, pod red. nauk. L. Winniczuk.
W cyklu 2023:
1. Materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. Uzupełniająca: Słowniki: |
W cyklu 2024:
1. Materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. Uzupełniająca: Słowniki: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: