Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. początkująca 3006-PNJŁ1-P
W ciągu pierwszego roku zajęć (240 godzin) studenci zapoznają się z całością fleksji i kluczowymi zagadnieniami składni łacińskiej okresu klasycznego niezbędnymi do zrozumienia i przeanalizowania tekstów Cezara, Neposa, łatwiejszych fragmentów prozy Cycerona.
Omawianiu zagadnień gramatycznych towarzyszy lektura tekstów: w pierwszym semestrze preparowanych, w drugim zaś prostszych fragmentów tekstów oryginalnych.
Podczas zajęć studenci zapoznawani są również z podstawowymi narzędziami i metodami pracy filologicznej.
W cyklu 2023:
W ciągu pierwszego roku zajęć (240 godzin) studenci zapoznają się z całością fleksji i kluczowymi zagadnieniami składni łacińskiej okresu klasycznego niezbędnymi do zrozumienia i przeanalizowania tekstów Cezara, Neposa, łatwiejszych fragmentów prozy Cycerona. |
W cyklu 2024:
W ciągu pierwszego roku zajęć (240 godzin) studenci zapoznają się z całością fleksji i kluczowymi zagadnieniami składni łacińskiej okresu klasycznego niezbędnymi do zrozumienia i przeanalizowania tekstów Cezara, Neposa, łatwiejszych fragmentów prozy Cycerona. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
– zna historię powstania i rozwoju języka łacińskiego (K_W02/P6S_WG);
– zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu podstawowym (K_W02 /P6S_WG);
– zna utwory literackie poznawane na zajęciach oraz ich autorów (K_W01/P6S_WG);
– zna miary wierszowe niezbędne do lektury tekstów omawianych na zajęciach (K_W06/P6S_WG).
w zakresie umiejętności
– tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW);
– samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy (K_U08/P6S_UW);
– samodzielnie pracuje ze słownikiem łacińsko-polskim i słownikami w językach obcych (K_U02/P6S_UW; K_U03/P6S_UW);
– tłumaczy teksty o niskiej i średniej trudności (K_U08/P6S_UW)
– rozpoznaje podstawowe miary metryczne w poezji łacińskiej (K_U07/ P6S_UW).
w zakresie kompetencji społecznych
– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK);
– samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK);
– docenia wagę kultury starożytnego Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,05/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 11 ECTS (330 godz.):
udział w ćwiczeniach: 240 godz. (8 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń: 90 godz. (3 ECTS)
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 25%
- końcowe zaliczenie pisemne – 35%
Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów.
Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego.
Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Kontrola obecności: Dopuszczalne są 4 nieobecności w semestrze. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć.
Literatura
1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia.
2. "Mały słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty lub "Słownik łacińsko-polski", oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne)
3. J. Wikarjak, "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" (wydanie dowolne)
4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT)
Uzupełniająca:
podręczniki:
M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959
N. Kacman, Sbornik uprażnienij po latinskomu jazyku, Moskwa 1963
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, "Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych", Warszawa 1978 i nast.
J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000.
Cornu copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Warszawa 2015
2. gramatyki
Z. Samolewicz, T. Sołtysik, "Składnia łacińska", Bydgoszcz 2000;
T. Sinko, "Gramatyka łacińska", Warszawa 1925.
3. słowniki
"Słownik łacińsko-polski", pod red. M. Plezi, t. 1 – 5.
„Oxford Latin Dictionary”, red. P.G.W. Glare.
"Mały słownik polsko-łaciński", pod red. nauk. L. Winniczuk.
"Słownik łacińsko-polski do użytku szkół średnich", oprac. pod kierownictwem B. Kruczkiewicza, Lwów – Warszawa 1925.
"Słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty, t. 1. Warszawa 2001, t. 2. Warszawa 2003.
W cyklu 2023:
1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. gramatyki 3. słowniki |
W cyklu 2024:
1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. gramatyki 3. słowniki |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: