Metodologia badań literackich 3006-MBL4
Podczas kursu omawiane są kolejno metodologiczne szkoły w badaniach literackich oraz metodologiczne podejścia i teorie wykorzystywane w badaniach nad kulturą antyczną. Oprócz tekstów teoretycznych, na zajęciach omawiana jest literatura przedmiotu stanowiąca przykłady zastosowania poszczególnych metodologii w badaniach nad literaturą/kulturą antyczną. Zakres omawianego materiału obejmuje:
- teorię oralności
- teorię piśmienności
- teorię karnawalizacji i teorię dialogiczności słowa Bachtina
- zwrot antropologiczny w badaniach nad kulturą i literatura antyczną
- gender studies
- formalizm rosyjski
- strukturalizm
- dekonstrukcjonizm
- teorię intertekstualności
- narratologię
- reader-response criticism
- teorię przekładu i jej zastosowanie w badaniach nad historią literatury łacińskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
w zakresie wiedzy
- zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa (K_W07, K_W11/P7S_WG),
- rozumie podstawowe zagadnienia starożytnej I współczesnej teorii literatury (K_W04/P7S_WG),
- zna wagę nauk pomocniczych dla literaturoznwstwa, w tym osiągnięć z zakresu filologii klasycznej (K_W08, K_W09/P7S_WG),
- potrafi scharakteryzować współczesne szkoły literaturoznawcze i ich warsztat metodologiczny (K_W04/P7S_WG)
w zakresie umiejętności
- formułuje pytania i hipotezy badawcze w zakresie literaturoznawstwa (K_U01/ P7S_UW/UK/UO),
- analizując prace innych autorów, dokonuje syntezy różnych idei i poglądów teoretycznoliterackich (K_U07/P7S_UW/UU),
- dobiera odpowiednie metody i konstruuje narzędzia badawcze (K_U04/P7S_UW/UK),
- uzasadnia wybór metodologii (K_U04/P7S_UW).
- opracowuje i prezentuje wyniki badań (K_U01, 04/P7S_UW),
- podejmuje publiczną dyskusję na temat problemów literaturoznawstwa (K_U01/P7S_UW/UK)
w zakresie kompetencji społecznych
- organizuje własny warsztat badawczy i krytycznie określa stan swojej wiedzy (K_K01/P7S_KK),
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 2 ECTS
udział w konwersatorium: 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie do konwersatorium: 30 godz. (1 ECTS)
Kryteria oceniania:
Udział w zajęciach – 50% Końcowe zaliczenie ustne (kolokwiu) – 50%
Kontrola obecności: Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć.
Literatura
T.A. Schmitz, Modern Literary Theory and Ancient Texts: An Introduction, Oxford 2002
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku (t. 1-2), Kraków 2006
I.J.P. de Jong, J.P. Sullivan, Modern Critical Theory and Ancient Literature, Leiden, New York 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: