Język włoski - poziom podstawowy 3006-JW4
Kurs przewiduje realizację następującego materiału gramatycznego:
- Zapoznanie z zasadami pisowni i wymowy w języku włoskim,
- Rodzajnik określony i nieokreślony, tworzenie liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników (articolo determinativo e indeterminativo,
- Czas teraźniejszy (Indicativo Presente): odmiana czasowników regularnych i nieregularnych, użycie czasowników modalnych potere, volere, dovere (verbi regolari e irregolari, verbi modali potere, volere, dovere),
- Przyimki ( preposizioni di, da, a, con, per, in, fra/tra, su),
- Zaimki dzierżawcze (mio/a, tuo/a, suo/a),
- Czas przeszły dokonany (Passato Prossimo): użycie, imiesłów czasu przeszłego: czasowniki regularne i nieregularne (uso, participio passato: verbi regolari e irregolari), czasownik posiłkowy essere lub avere (ausiliare essere o avere), czasowniki modalne w czasie przeszłym (verbi modali al passato prossimo),
- Czas przyszły prosty (Futuro Semplice): użycie, odmiana czasowników regularnych i nieregularnych (uso, verbi regolari e irregolari),
- Czas przyszły złożony (Futuro Composto): użycie oraz porównanie z czasem przyszłym prostym,
- Czas przeszły niedokonany (Imperfetto): użycie, czasowniki regularne i nieregularne (uso, verbi regolari e irregolari),
- Porównanie czasów przeszłych (Passato Prossimo o Imperfetto?),
- Czas zaprzeszły (Trapassato Prossimo): użycie, porównanie trzech czasów przeszłych (uso, paragone tra i tre tempi passati),
- Zaimki os. biernika (Pronomi diretti),
- Czasowniki zwrotne (Verbi riflessivi; Verbi riflessivi reciproci; Verbi riflessivi nei tempi composti),
- Zaimki osobowe celownika (Pronomi indiretti),
- Tryb przypuszczający (Modo condizionale) – użycie, czasowiniki regularne i nieregularne (uso, verbi regolari e irregolari),
Materiał gramatyczny realizowany jest w oparciu o:
- słuchanie (prova d'ascolto): materiały dostępne w podręczniku oraz materiały własne prowadzącego,
- prace pisemne studentów (prova scritta),
- ćwiczenia umiejętności czytania tekstów w języku włoskim ze zrozumieniem (prova di lettura),
Kurs przewiduje również realizację następującego programu leksykalnego:
- podstawy słownictwa geograficznego: regiony i miasta (lessico geografico: regioni e città),
- dni tygodnia, miesiące i pory roku (giorni della settimana, mesi e stagioni),
- środki transportu, podróże (mezzi di trasporto, viaggi),
- czas wolny (tempo libero),
- kuchnia włoska (la cucina italiana),
- kino włoskie (il cinema italiano),
- zakupy (la spesa),
- moda włoska (la moda italiana),
- telewizja i prasa we Włoszech (la TV e la stampa in Italia),
- muzyka włoska (la musica italiana).
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student realizuje zakładane kierunkowe efekty kształcenia: w zakresie wiedzy na poziomie A1 (K_W03), w zakresie umiejętności (K_U01), w zakresie kompetencji społecznych (K_K01).
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna i rozpoznaje podstawowe struktury gramatyczne języka włoskiego,
- posiada umiejętność analizy gramatycznej zdań prostych,
- potrafi samodzielnie skonstruować krótki tekst (list, e-mail, notatka) w języku włoskim,
- potrafi posługiwać się językiem włoskim w mowie na poziomie A2,
- rozumie tekst pisany na poziomie A1-A2 oraz potrafi właściwie go zinterpretować,
- posiada umiejętność rozumienia prostego tekstu słuchanego. -zna poziom swojej znajomości języka i umiejętności porozumiewania się w nim.
Kryteria oceniania
W ocenie końcowej pod uwagę brane są następujące elementy:
- oceny z kartkówek i kolokwiów (cotygodniowe kartkówki sprawdzające znajomość słówek; kolokwia podsumowujące materiał gramatyczny każdego rozdziału podręcznika). Minimum konieczne do otrzymania oceny pozytywnej to 60%),
- prace domowe,
- obecność i aktywność na zajęciach.
Literatura
1. Podręcznik wiodący:
Marin T., Magnelli S., Nuovo progetto italiano 1, Corso multimediale di lingua e civiltà italiana; Libro dello studente + Quaderno degli esercizi, Roma 2008.
2. Podręczniki wspomagające:
Jafrancesco E., Parla e scrivi: la lingua italiana come L2 a livello elementare e avanzato, Firenze 2004,
Bertoni S., Nocchi S., Le parole italiane. Esercizi e giochi per imparare il lessico, Firenze 2004,
Jenerowicz A., Giorgi C., Italiano. Repetytorium tematyczno-leksykalne, Poznań 2000.
3. Materiały własne prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: