Historie słów 3006-HS-FAK
Poprzez prezentację i omówienie wybranych leksemów, ich etymologii i ewolucji studenci zaznajomią się bliżej z pojęciami i metodologią typowymi dla językoznawstwa diachronicznego, semantyki i leksykologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- zna podstawową terminologię językoznawczą;
- ma podstawową wiedzę o rodzinach i grupach języków;
- zna i rozpoznaje polskie wyrazy zapożyczone z języków należących do innych grup i rodzin;
- umie wskazać pochodzenie wyrazów jak również wyszukać informacje o ich etymologii;
- rozumie rolę kontaktów kulturowych w rozwoju języka ojczystego;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
- Kontroli obecności (20%); student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności;
- Testu otwartego (80%)
Literatura
Dubisz S., Język, historia, kultura, t. 1. (wykłady, studia, analizy), t. 2. (wykłady, studia, szkice), t. 3. (wykłady, rozprawy, rozważania), Warszawa 2002, 2007, 2012.
Polskie nazwy własne: encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków 1998.
Bielenin-Lenczowska K., Rodzina, ród, pokrewieństwo w perspektywie lingwistyczno-antropologicznej, Warszawa 2008.
Długosz-Kurczabowa K., Wyrazy, które intrygowały i które intrygują, Warszawa 2015.
Jankowiak L.A., Prasłowiańskie dziedzictwo leksykalne we współczesnej polszczyźnie ogólnej, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: