Nauczanie języka polskiego jako obcego w Polsce i za granicą 3004-SP-NJPJO
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- P. Kajak, Instrumenty promocji polszczyzny w świecie: „Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia”, „Poradnik Językowy” 5/2021, s. 72-91.
- P. Kajak, Współdziałanie dyplomacji publicznej z glottodydaktyką polonistyczną na przykładzie Chin [w:] A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa 2021, s. 37-55.
- A. Pawłowski, Promocja języka polskiego – między lingwistyką a marketingiem, „Poradnik Językowy” 8/2015, s. 143-155.
- J. Skoczek, Nauczanie języka polskiego jako zadanie i narzędzie dyplomacji publicznej [w:] A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa 2021, s. 21-36.
- W. Miodunka, J. Tambor (red.), Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie: diagnoza, stan, perspektywy, Katowice 2018.
Literatura zalecana:
- A. Dąbrowska, Wł. Miodunka, A. Pawłowski, Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, Warszawa 2012.
- P. Kajak, Fandom czy „brandom”? – glottodydaktyczne spojrzenie na budowanie marki kultury polskiej w kulturze uczestnictwa [w:] E. Kaczmarska, A. Zieniewicz (red.), Glottodydaktyka wobec wielokulturowości, Warszawa 2014, s. 255-264.
- P. Kajak, Zanim powstało Polonicum. Przyczynek do historii warszawskiej glottodydaktyki polonistycznej [w:] G. Leszczyński, A. Zieniewicz (red.), Bezdroża glottodydaktyki polonistycznej. Studia, rozprawy i szkice, Warszawa 2021, s. 11-33.
- J. Mazur, Lektor języka polskiego w zagranicznym ośrodku akademickim. Oczekiwania i rzeczywistość [w:] A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (tom V serii Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy, red. nauk. całości J. Tambor), Katowice 2018, s. 55-62.
- B. Ociepka, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: