Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 3004-SP-MNJPJO
Celem przedmiotu jest przedstawienie różnorodnych metod nauczania języka polskiego jako obcego, a także prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w poszczególnych metodach. Słuchacze poznają style kierowania procesem nauczania, a także umiejętności dydaktyczne i interakcyjne oraz cechy osobowości, które powinny charakteryzować lektora. Ważnym elementem tego bloku jest zapoznanie słuchaczy z zasadami planowania pracy dydaktycznej w grupach o różnym poziomie znajomości języka oraz z zasadami przygotowania właściwych materiałów dydaktycznych zapewniających aktywny udział studentów w zajęciach. Zaprezentowana zostanie lekcja jako jednostka dydaktyczna, jej budowa i typy, a ponadto omówione będzie przygotowanie lektora do zajęć: określenie ich celu oraz opracowanie konspektu lekcji. Słuchacze dowiedzą się także, jakie techniki nauczania stosować podczas doskonalenia poszczególnych sprawności językowych: słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia, a także jak uczyć leksyki i gramatyki. Przedmiot uwzględnia również przedstawienie podstawowych instrumentów pracy lektora języka polskiego jako obcego, takich jak dostępne na rynku podręczniki, materiały audiowizualne i multimedialne.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz/słuchaczka potrafi:
• stosować zróżnicowane metody, techniki i środki nauczania jpjo zgodne z potrzebami, zainteresowaniami oraz poziomem biegłości językowej studentów;
• skutecznie rozwijać na lektoracie jpjo wszystkie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie, słownictwo i gramatykę, mówienie oraz pisanie;
• umiejętnie wybierać materiały na różne kursy językowe spośród dostępnych podręczników do nauczania jpjo oraz korzystać z nich;
• samodzielnie przygotowywać materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu nauczania i poprawne z metodycznego punktu widzenia;
• zaplanować zarówno poszczególne zajęcia, jak i cały kurs dla danej grupy studentów;
• sporządzać konspekty lekcji na lektoraty na różnych poziomach zaawansowania;
• trafnie oceniać kompetencje językowe cudzoziemców uczących się języka polskiego.
Kryteria oceniania
Prezentacja etiudy na zajęciach, końcowy egzamin pisemny,
obecność na zajęciach.
Literatura
• Czarnecka U., Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990.
• Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
• Gębal P., Nauczający języków obcych jako podmiot badań dydaktyki języków obcych, [w:] tegoż, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 392–429.
• Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.
• Janowska I., Podejście zadaniowe w nauczaniu języków obcych, Kraków 2012.
• Janowska I., Mediacja i działania mediacyjne w dydaktyce języków obcych, „Języki Obce w Szkole” 2017, nr 3, s. 80–86.
• Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
• Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.
• Kacprzak L., Ogólne wskazówki dla początkujących lektorów, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 137–146.
• Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
• Latkowska J., Podarujmy naszym uczniom odrobinę uśmiechu, czyli o zachęcie i aprobacie nauczycielskiej, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/1993, s. 403–409.
• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.
• Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
• Moszczyńska E., Jak postrzegamy nauczyciela, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 137.
• Moszczyńska E., Poszukując modelu nauczyciela języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s.42–43.
• Prizel-Kania A., Rozumienie ze słuchu – strategie uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, pod red. A. Seretny i E. Lipińskiej, Kraków 2008, s. 17–28.
• Seretny A., Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków 2010.
• Teklińska-Kotulska E., Czynniki psychologiczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 129–136.
• Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999.
• Żylińska M., Jak kształcić nauczycieli języków obcych?, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 44–50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: