Język polski - poziom elementarny A1 3004-POLOA1
Język: polski; angielski w razie potrzeby.
Leksyka i komunikacja:
– podstawowe zwroty i pytania (np. proszę czytać, gdzie jest…? itd.);
– formuły powitalne i pożegnalne;
– przedstawianie się;
– pytania o samopoczucie;
– rzeczy w klasie;
– przymiotniki opisujące osoby;
– liczebniki główne (0-1000);
– nazwy zawodów;
– zainteresowania;
– podstawowe czasowniki (hobby, sport);
– słownictwo dotyczące danych osobowych;
– nazwy państw;
– nazwy narodowości i przymiotniki utworzone od nazw narodowości;
– określanie stopnia znajomości języków obcych;
– słownictwo nazywające jedzenie;
– pytania o cenę i wyrażanie ceny;
– kolory;
– nazwy dni tygodnia;
– wyrażanie podstawowych relacji czasowych;
– pory dnia;
– zakupy;
– nazwy członków rodziny;
– informowanie o wieku;
– wyrażanie przyczyny;
– wyrażanie celu;
Gramatyka:
polski alfabet, wymowa i intonacja;
rodzaje rzeczownika, przymiotnika;
zaimki wskazujące;
mianownik liczby pojedynczej i mnogiej (niemęskoosobowy);
narzędnik liczby pojedynczej i mnogiej;
biernik liczby pojedynczej i mnogiej (niemęskoosobowy);
zaimki osobowe i niektóre dzierżawcze;
formy: rok, lata, lat;
koniugacja (wszystkie grupy) w czasie teraźniejszym.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po kursie na poziomie A1 student rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np.: miejsca zamieszkania, ludzi, których zna, i rzeczy, które posiada oraz potrafi odpowiadać na te pytania. Potrafi przedstawić siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno i zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
• test końcowy – 40%
• testy cząstkowe / prezentacje – 20%
• prace domowe – 20%
• aktywna obecność na zajęciach (dwie nieobecności w semestrze są dozwolone) –20%
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i napisać test końcowy (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Literatura
Wybór spośród:
• M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków 2005.
• Stempek, A. Stelmach, S. Dawidek, A, Szymkiewicz, Polski krok po kroku 1, Kraków 2013.
• Prizel-Kania, D. Bućko, K. Sowa, U. Legawiec, Po polsku po Polsce. Podręcznik do nauczania języka polskiego oraz kultury polskiej dla cudzoziemców, Kraków 2016.
• A. Domańska, P. Kajak, K. Kołak, A. Rabczuk, M. Stasieczek-Górna, red. A. Rabczuk, E-book do nauki języka polskiego jako obcego wraz z ćwiczeniami interaktywnymi dla poziomu A1.
• P. Potasińska, M. Malinowska, Erasmus – survivalowy kurs języka polskiego.
• E. Piotrowska_Rola, M.Porębska, Polski jest cool, Wyd. studio tEMAt, 2017
• http://www.popolskupopolsce.edu.pl
• materiały własne lektora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: