Porozumienie bez przemocy (NVC) – podstawy 3003-PJB1W1
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metody Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC), opracowanej przez Marshalla Rosenberga. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać i wyrażać swoje emocje oraz potrzeby, a także budować empatyczne relacje w życiu osobistym, akademickim i zawodowym.
Zajęcia będą skoncentrowane wokół następujących tematów:
1. Wprowadzenie do NVC:
a. Historia i założenia metody.
b. Rola empatii w komunikacji.
2. Cztery kroki NVC:
a. Obserwacja: jak dostrzegać sytuacje bez oceniania.
b. Uczucia: rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
c. Potrzeby: identyfikacja swoich potrzeb i potrzeb innych.
d. Prośby: formułowanie jasnych i konstruktywnych próśb.
3. Rozpoznawanie barier komunikacyjnych:
a. Analiza języka, który oddziela nas od innych (np. oceny, oskarżenia, porównania).
b. Sposoby na przełamywanie konfliktów i budowanie porozumienia.
4. Ćwiczenia praktyczne:
a. Warsztaty empatycznego słuchania.
b. Symulacje trudnych rozmów.
c. Budowanie własnych komunikatów w duchu NVC.
W cyklu 2024L:
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Uczestnik zajęć zna:
1. zasady rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
UMIEJĘTNOŚCI
Uczestnik zajęć umie:
1. Wykorzystać zasady porozumienia bez przemocy (NVC) w pracy z klientem lub zastosować w tekście zasady projektowania treści w duchu zasad.
2. Właściwie posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do złożonej sytuacji komunikacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Uczestnik zajęć jest gotów do:
1. Uznania etycznych przesłanek wymogu przejrzystego, jasnego przekazywania informacji.
Kryteria oceniania
PUNKTY ECTS:
Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą zdobyć 3 punkty ECTS, które odpowiadają 90 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS);
- przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS);
- przygotowanie prezentacji: 90 godzin (1 ECTS)
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
1. Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą:
- uczestniczyć w zajęciach (szczegóły dotyczące liczby nieobecności znajdują się dalej),
- wykazywać się aktywnością na zajęciach,
- przygotować prezentację na wybrany temat.
NIEOBECNOŚCI NA ĆWICZENIACH:
1. Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli studenci ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymują zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli studenci chcą usprawiedliwić nieobecności, muszą w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Studenci ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt 17 par. 2,
b. pkt 4.5 par. 17,
c. par 33.
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Na zajęciach stosujemy następujące metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. ocena prac pisemnych (redagowanych tekstów),
2. ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych.
ZASADY WYKORZYSTYWANIA NARZĘDZI SI:
1. Jeśli studenci chcą na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, muszą:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Studenci nie mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli studenci wykorzystają narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
1. Marshall B. Rosenberg, "Porozumienie bez przemocy. Podręcznik", Warszawa 2016.
2. Krzysztof Mudyń, "Porozumienie bez przemocy" jako metoda przezwyciężania sytuacji kryzysowych i zapobiegania konfliktom, [w:] Kryzysy i ich przezwyciężanie : problemy interwencji i pomocy psychologicznej / pod red. Doroty Kubackiej-Jasieckiej i Krzysztofa Mudynia. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014. - S. [215]-231.
3. Anna Jedynak, "Porozumienie bez przemocy", "Etyka" 42/2009, s. 23-36.
4. Zbigniew Wieczorek, "Porozumienie bez przemocy Marshalla Rosenberga jako sposób na redukowanie barier komunikacyjnych", "Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa" 3/2012, s. 103-116.
W cyklu 2024L:
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: