Prosty język w praktyce – bankowość 3003-PJB1PJ-1
Zajęcia mają charakter praktyczny (warsztatowy).
W programie:
1. Zróżnicowanie komunikacji bankowej (np. zróżnicowanie tematyczne, zróżnicowanie ze względu na kanał komunikacji, typ klienta: obecny, nowy, indywidualny i firmowy).
2. Przebieg dokumentacji bankowej (wymogi prawne, marketingowe itd.)
3. Dobre praktyki prostojęzyczne w bankach.
4. Aplikacje bankowe i charakterystyka zamieszczanych tam tekstów.
5. Grzeczność językowa w praktyce bankowej.
6. Regulaminy – aspekt prawny
7. Formularze.
8. Reklamacje.
9. Strony internetowe jako wizytówka banku
10. Informacje o nowych ofertach.
11. Strona edytorska i infografiki.
12. Praca nad pracą zaliczeniową.
W takcie zajęć studenci poznają też podstawowe problemy związane z redakcją tekstów bankowych (aspekt prawny, kulturowy, wizerunkowy itp.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
Student/ka zna
- problemy redakcji tekstów bankowych zgodnych z ideą prostego języka,
- uwarunkowania prawne i kulturowe związane z redagowaniem pism kierowanych do klientów/klientek banków,
- czynniki wpływające na proces rozumienia tekstu bankowego;
- zasady grzeczności językowej istotne w kontakcie z klientem banku,
- podstawowe typy tekstów w kontakcie bank-klient i ich językowe wyznaczniki;
umiejętności:
Student/ka potrafi
- rozpoznać leksykę, elementy gramatyczne i stylistyczne oraz cechy typograficzne tekstu bankowego utrudniające rozumienie;
- zgodnie z zasadami prostego języka właściwie stosować słownictwo, formy gramatyczne, konstrukcję zdania, budowę akapitu itp. w tekście kierowanym przez bank do klientów i potencjalnych klientów,
- właściwie posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do sytuacji komunikacyjnej,
- przeprowadzić krytyczną analizę tekstu pod kątem stopnia jego trudności i zaproponować sposoby jego uproszczenia,
kompetencje społeczne:
Student/ka jest gotów/gotowa
-przekazywać informację o istotności użycia prostego języka dla budowania dobrych relacji banku z jego klientami, dla sprawności funkcjonowania działów banku zajmujących się kontaktem z klientem oraz dla wizerunku banku,
- tworzyć prostojęzyczne standardy i zachęcać innych pracowników banku do ich stosowania,
- uwrażliwiać innych pracowników banku na potrzeby innych – bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy poziom wykształcenia lub biegłości językowej,
- inspirować zmiany polegające na wprowadzaniu w życie rozwiązań zgodnych z ideą prostego języka,
- podjąć się roli konsultanta językowego/konsultantki językowej w banku, zwłaszcza ds. standardów prostej polszczyzny.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność podczas zajęć,
- przygotowanie pracy polegającej na przekształceniu wybranego tekstu bankowego w duchu prostojęzycznym.
Rozkład pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia: 30 godzin (1 ECTS)
wykonywanie zadań, prac, testów i innych aktywności: 30 godzin (1 ECTS)
Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do wykonywania zadań i prac, ich korekty i redakcji.
Nieobecności:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia
udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Literatura
1. Puzyrkiewicz D., 2019, Biblia copywritingu, Gliwice: Wydawnictwo HELION.
2. Szóstek A., 2022, Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku, MT Biznes.
3. Wojciechowska K., 2023, Customer Experience Management. Moc pozytywnych doświadczeń na ścieżce Twojego klienta, Gliwice: Wydawnictwo HELION.
4. Wrycza-Bekier J., 2018, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Gliwice: Wydawnictwo HELION.
e-literatura:
1. https://zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/Dobre-praktyki-prostej-komunikacji-bankowej
2. http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.797.2022.08.4_Wanot-Mistura.Chojnacka-Kuras.pdf
3. https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/1297/prosty%20j%C4%99zyk%20w%20sprawozdawczo%C5%9Bci_%C5%81azarowicz.pdf?sequence=2&isAllowed=y
4. https://subiektywnieofinansach.pl/prosty-jezyk-banki-chca-mowic-do-nas-po-ludzku/
5. https://podcasters.spotify.com/pod/show/maciej-samcik/episodes/Finansowe-sensacje-tygodnia-odc--56-e114ogv
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: