Dociekania semantyczne 3003-C4TN-GO1
Omawiane zagadnienia zwykle są związane z badaniami własnymi prowadzonymi przez uczestników konwersatorium. Dotyczyć one mogą różnorodnych kwestii, w szczególności:
- metonimii i metafory w interpretacji kognitywnej (jako narzędzi konceptualizacji) i mechanizmów w działaniach komunikatywnych;
- językowego obrazu różnych elementów świata i jego uwarunkowań kulturowych;
- różnorodnych sposobów nazywania elementów rzeczywistości społecznej w dyskursie publicznym (w zdarzeniach mownych) oraz multimodalności w sposobie ich ujmowania w konkretnych użyciach;
- językowego ujmowania zjawisk takich jak empatia, choroba, uczucia i emocje w polszczyźnie ogólnej;
- kwestii teoretycznych, m.in. porządkowania terminologii z zakresu językoznawstwa kognitywnego oraz obserwowania rozwoju aparatu metodologicznego językoznawstwa na podstawie starszych i nowszych prac badawczych;
- wybranych problemów dyskursu i multimodalności.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– ma większą świadomość złożoności opisu semantycznego zjawisk językowych,
– zna wybrane problemy z bogatej literatury przedmiotu,
– umie wykorzystać do własnych badań wybrane narzędzia i metody opisu semantyki,
– przedstawia syntetycznie główne tezy referowanych tekstów językoznawczych i poddaje je krytycznej ocenie,
– z większą swobodą zabiera głos w dyskusji o zjawiskach językowych z poszanowaniem zasad kultury debaty akademickiej.
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie:
a) obecności na zajęciach (zob. szczegółowe zasady poniżej) oraz aktywnego w nich udziału;
b) końcowego zaliczenia w wybranej w porozumieniu z osobą prowadzącą formie, tj.
- rozmowy z osobą prowadzącą na temat wybranego fragmentu jednego z podręczników akademickich, umieszczonych na liście w sylabusie;
- przedstawionego na zajęciach referatu prezentującego własne badania z zakresu językoznawstwa.
Szacowany nakład pracy studentów: 210 godzin (7 ECTS), w tym:
- udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS)
- bieżące przygotowanie do zajęć: 90 godzin (3 ECTS)
- przygotowanie referatu / przygotowanie się do zaliczenia: 90 godzin (3 ECTS)
Zasady dotyczące obecności
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 4.5 par. 17,
c. par. 33.
Zasady dotyczące sztucznej inteligencji
Wykorzystanie przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia).
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
Polecamy samodzielną lekturę następujących podręczników akademickich:
Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press.
Geeraerts D., 2010, Theories of Lexical Semantics, Oxford. University Press; (r. 5: Cognitive Semantics, s. 182-287).
Gibbs R. W. (red.), 2008, The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge.
Grzegorczykowa R., 2010 i n., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Szkice z dziejów polskiego słownictwa, Warszawa.
Kövecses Z., 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków.
Langacker, R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków.
Niebrzegowska-Bartmińska,2020, Definiowanie w i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce, Lublin 2020, Wydawnictwo UMCS
Tabakowska E., red., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków, Universitas.
Taylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna. Red. nauk. E. Tabakowska, Kraków.
Tokarski R., 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin.
Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac pod red.J. Bartmińskiego, Warszawa.
Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Warszawa.
Większość prac jest dostępna w wersji on line w BUWie; wszystkie są w zbiorach Biblioteki Jana Baudouina de Courtenay.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: