Taniec jako sztuka uczestnictwa 3002-SZS-24WT3
Zajęcia będą stanowić próbę refleksji na tym, w jaki sposób taniec może posłużyć do budowania relacji i różnych modeli uczestnictwa. Podczas zajęć, w oparciu o praktyki, ćwiczenia i zadania wywodzące się z tańca współczesnego, improwizacji kontaktowej oraz nowej choreografii, przyjrzymy się temu, jak potrzeba partycypacji może organizować uwagę w ciele. Osoby uczestniczące w zajęciach zostaną zaproszone do uważności na ruch i ciało, zarówno to indywidualne, jak i grupowe, będące źródłem społecznej komunikacji. Celem warsztatów jest zachęcenie uczestniczek i uczestników do otwartości na taniec jako formę grupowej ekspresji. Zajęcia czerpać będą z metodologii wywodzącej się choreografii i tańca współczesnego, ze szczególnym uwzględnieniem techniki release, edukacji somatycznej, jak również form kolektywnego działania zakorzenionego w technice improwizacji kontaktowej.
Zagadnienia:
- kolektywizm a indywidualizm w tańcu;
- rozluźniać ciało, a odpuszczać ciężar – podstawy techniki release;
- improwizacje ruchowe w pojedynkę a w grupie (kolektywizm a indywidualizm w tańcu);
- wybrane sylwetki twórczyń i twórców tańca współczesnego, przykłady ich praktyk ruchowych oraz społecznych;
- obserwator a świadek – modele uczestnictwa na scenie;
- somatyzacja ciała – czym może być uwaga w tańcu;
- choreografia a improwizacja – różnice i podobieństwa.
Cele:
1. Rozwijanie kompetencji społecznych.
2. Ćwiczenie umiejętność werbalizacji i nazywania granic w pracy z ciałem.
3. Praca ze świadomością ciała i rozwój indywidualnych umiejętności poruszania się.
4. Rozbudzenie zainteresowania nowoczesnymi metodami pracy z ciałem i choreografią w projektach społecznych, sztuce i pedagogice, z poszanowaniem ich źródeł.
5. Zapoznanie się z wybranymi twórczyniami i twórcami oraz ich praktykami.
6. Integracja grupy – stworzenie bezpiecznej przestrzeni wsparcia oraz wymiany pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami.
7. Przełamanie lęku przed występowaniem lub poznanie sposobów radzenia sobie z nim.
Weronika Pelczyńska – choreografka i tancerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej i Instytutu Kultury Polskiej UW. Stypendystka: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Alternatywnej Akademii Tańca 2017-2019. Od 2010 r. przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych i filmów. Od 2011 r. prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. W latach 2018-2020 była związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu i inicjatywę praktyk siostrzeństwa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność,
- udział w prezentacji podczas Sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: