Podstawy percepcji i kompozycji wizualnej 3002-SZS-24WT1
Celem warsztatu jest przekazanie studentkom i studentom wiedzy praktycznej oraz podstawowych zasad projektowania wizualnego. Osoby uczestniczące zdobędą umiejętności prezentowania i skutecznego wyrażania swoich pomysłów wizualnych.
Zajęcia skupiają się na rozwijaniu ogólnej wrażliwości estetycznej studentek i studentów oraz odkrywaniu ich indywidualnego języka wizualnego. Warsztat przeznaczony jest dla studentek i studentów, którzy dostrzegają potencjał komunikacji wizualnej w pracy w sektorze kultury.
Podczas warsztatu zostaną zaprezentowane, omówione, a także przetestowane dostępne narzędzia i techniki, pozwalające realizować pomysły, przekazywać znaczenie i wpływać na doświadczenie odbiorców.
Tematyka zajęć obejmuje: kompozycję, relacje w przestrzeni dwuwymiarowej, typografię, kolorystykę, branding, projektowanie informacji i komunikację wizualną.
Warsztaty będą opierać się także na omówieniach propozycji i rozwiązań, w duchu współpracy oraz opartych na konstruktywnej krytyce. Osoby studenckie będą ćwiczyć umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia oraz angażować się w dialog na temat pracy własnej oraz pracy innych.
Anna Barlik – artystka wizualna, bada relacje między człowiekiem a otaczającą go rzeczywistością, wykorzystując rzeźbę, instalacje site-specific, rysunek i kompozycję. W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wykładowczyni akademicka, autorka wystaw w Polsce i za granicą. W 2023 roku zaprezentowała rzeźbę podczas wystawy „Datament” w Polskim Pawilonie na Biennale Architektury w Wenecji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
> obecność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności w zajęciach w trybie nieregularnym – 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
> aktywność na zajęciach – udział w dyskusji, poziom wykonanych prac oraz postęp
> prezentacja zrealizowanych zadań podczas Sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98
Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: