Warsztat działań bezpośrednich 3002-SZS-23WT4
Praktyka twórcza podczas zajęć została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy to warsztaty inspirowane istotnymi dla koncepcji „działań bezpośrednich” kategoriami artystycznymi; natomiast etap drugi to zaprojektowanie i realizacja autorskich „działań bezpośrednich”. Ważnym elementem tej części będą towarzyszące nam pytania, z których najważniejsze dotyczy próby opisu kategorii „działań bezpośrednich”. Spróbujemy wspólnie zbudować odpowiedź na to pytanie, która konstruowana będzie podczas rozmów towarzyszących działaniom praktycznym.
1.etap
Działania twórcze inspirowane następującymi kategoriami artystycznymi:
– Przedmiot (od przedmiotu gotowego, znalezionego, zdegradowanego do obiektu uspołecznionego w muzeum relacyjnym; M. Duchamp, M. Stangret; Fluxus);
– Słowo (od poezji wizualnej, graffiti, sztuki szablonu do plakatu jak teatralnego pola działania; Grupa Twożywo, Akademia Ruch);
– Rama (od ograniczania do swobodnej ekspresji, rama jako metafora, przekroczenie);
– Mapa (od kartografii krytycznej do map artystycznych; Nowi Kartografowie, ekologia głęboka);
– Marzenia (od marzeń do radykalnej wyobrażeniowości; Idee konstruktywistów, Konstrukcja w procesie; J. Beuys);
– Ulica (od pomników do partyzantki artystycznej, street _art, strategia przechwytywania; akupunktura miasta; J. Holzer, B. Kruger);
– Sztuka (od sztuki czystej do „działań bezpośrednich”, pytanie o własną koncepcję sztuki).
2. etap
– „Czego sztuka może nas oduczyć?” – warsztat, podczas którego przyjrzymy się różnym strategiom artystycznych, które mogą być inspirujące w tworzeniu koncepcji „działań bezpośrednich”.
– Projektowanie i realizacja autorskich scenariuszy bezpośrednich działań twórczych na terenie kampusu uniwersyteckiego. Praca w zespołach.
Janusz Byszewski – niezależny twórca, projektant sytuacji twórczych, kurator kultury współczesnej. Współzałożyciel grupy pARTner (1983–1990); kurator i założyciel Laboratorium Edukacji Twórczej CSW ZU w Warszawie (1989–2018). Prowadził warsztaty Projektowanie sytuacji twórczych w ramach specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW (1996-2013). Twórca kilkudziesięciu projektów m.in. w Finlandii, Szwecji, Włoszech, Rosji, USA.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
● najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne
inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i
na świecie, m.in. animację kultury, applied arts,
audience development, community arts, pedagogikę
teatru,
● przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod
względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
● stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie
formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i
praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
● wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane
strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
● samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze
świadomością celowości tych działań i opracowywania
ich strategii;
● świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i
korzystania z różnorodnych form i strategii
artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach,
- dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie
nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia
traktowane są jak 1 nieobecność
- przygotowanie i przeprowadzenie finałowego warsztatu
skierowanego do osób spoza grupy, np. realizacja otwartej
sytuacji twórczej na kampusie
- udział w sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest
uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy
usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W
przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo
do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej
nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba
mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób
określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności
(nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz.
akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć
– jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją
Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony
limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w
pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i
prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98
Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023
roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych
umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów
organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i
4
profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w
szczególności stylem naukowym, zabrania się
wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty
i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne
lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: