Ciało głosu 3002-SZS-23WT1
Tematyka zajęć i poruszanych problemów:
- relacja ciało-oddech-głos-mowa
- zdrowa fonacja
- mity na temat głosu, i jego skali
- śpiew jako praktyka medytacyjna
- głos jako narzędzie uwalniania odwagi ekspresji i kreatywności
- głos jako instrument muzyczny
- mikrofon i scena
- zasady muzyki.
Cele:
- wdrożenie podstawowych nawyków dotyczących higieny głosu
- zwiększenie świadomości własnego głosu i wzbogacenie środków wyrazu
- poprawa dykcji i artykulacji
- wypracowanie technik panowania nad tremą w sytuacjach publicznych
- zapoznanie ze specyfiką pracy z mikrofonem (studio, scena) i podstawami techniki nagłośnieniowej
- opanowanie podstaw teorii muzyki.
Zagadnienia poruszane na warsztatach:
- fizjologia i zasady działania głosu (krtań, fałdy głosowe, rezonatory, język, ciśnienie), relacja ciało - oddech - głos - mowa
- kondycja głosu a dieta, tryb życia, warunki środowiskowe, zdrowa fonacja, obalenie mitów dotyczących funkcjonowania głosu
- Nerw błędny i teoria poliwagalna (Stephen Porges)
- samoregulacja i auto-relaksacja poprzez oddech i głos
- melodia, rytm i tempo jako środki wyrazu; elementy hip-hopu
- improwizacja wokalna
- body music
- wartości rytmiczne, zapis nutowy.
Jakub Pałys – absolwent Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, stypendysta Rotary Club w Faculdade Santa Marcelina w Sao Paulo. Muzyk, pedagog muzyczny, twórca muzyki do spektakli i performansów. Współkompozytor płyty Lulabajki. Współprowadzący Chór Polin. Współpracownik Teatru Chorea.
Certyfikowany trener Modern Vocal Training.
Uczestnik festiwali muzycznych i teatralnych. Zagrał setki koncertów.
Właściciel Agencji PRO-dACTION (managementem i booking).
Zainteresowany związkiem oddechu i głosu z dobrostanem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent/ka potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych.
Kompetencje społeczne: absolwent/ka jest gotów/a do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
> obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność;
> udział w finałowej prezentacji podczas sesji otwartej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: