Polski język migowy - wprowadzenie 3002-SZS-21WT4
Języki migowe stały się w ostatnim czasie ważnym obiektem badań naukowych, ponieważ – mimo pełnej systemowości i złożoności – różnią się pod wieloma istotnymi względami od języków fonicznych. Zdaniem większości badaczy komunikacja migowa opiera się na tych samych – prawdopodobnie uniwersalnych – zasobach poznawczych, które leżą u podstaw komunikacji fonicznej. To, w jaki sposób ta podstawowa ludzka kompetencja językowa, przekłada się na formę poszczególnych języków migowych, jest jednak w dużej mierze zdeterminowane wizualno-przestrzennym medium i odrębnością kulturową społeczności Głuchych. Kurs jest bogato ilustrowany materiałami video – filmami dokumentalnymi, fabularnymi i nagraniami samych Głuchych. Od studentów nie jest wymagana znajomość żadnego języka migowego. Szczegółowo omawiane są następujące zagadnienia teoretyczne:
1. podstawowe fakty dotyczące języków migowych i ich użytkowników,
2. Głusi jako mniejszość językowo-kulturowa,
3. postrzeganie Głuchych przez słyszącą większość dawniej i dziś,
4. status języka migowego w Polsce, Europie i innych częściach świata,
5. edukacja Głuchych w Polsce i na świecie,
6. język migowy jako język naturalny – różne spojrzenia na ludzką kompetencję językową,
7. język migowy a język migany,
8. gramatyczna złożoność języka migowego,
9. rola ikoniczności gramatyce języka migowego.
Teoretyczna część kursu uzupełniona jest piętnastogodzinnym lektoratem PJM na poziomie podstawowym, który obejmuje:
1. ćwiczenia w przełamywaniu barier związanych z używaniem całego ciała jako artykulatora w komunikacji językowej,
2. oswojenie z komunikacją wizualno-przestrzenną oraz z wykorzystaniem przestrzeni migania,
3. słownictwo i konstrukcje pozwalające się na przedstawienie się oraz nawiązanie dialogu,
4. opisywanie wyglądu człowieka,
5. omawianie drzewa genealogicznego rodziny,
6. opisywanie zawodów,
7. opisywanie charakteru osoby,
8. opisywanie lokalizacji (praca z mapą),
9. przedstawianie ścieżki edukacyjnej.
Prowadzący:
Marek Śmietana – lektor polskiego języka migowego, przewodniczący komisji egzaminacyjnej polskiego języka migowego UW, Głuchy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba
nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia
traktowane są jak 1 nieobecność
- test pisemny (sprawdzający znajomość zagadnień
teoretycznych) i zaliczenie z PJM (rozmowa migowa)
- udział w prezentacji podczas Sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest
uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy
usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba
studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub
nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba
mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób
określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności
(nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach
skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie
osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w
oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit
nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w
pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i
prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98
Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023
roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych
umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów
organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i
profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w
szczególności stylem naukowym, zabrania się
wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i
redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne
lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: