Warsztat kuratorski 3002-SPEC23KW2
Warsztat przeznaczony dla osób realizujących specjalizację „Kultura Wizualna” uzupełnia zajęcia z
„Historii obrazów” w sposób praktyczny. Jego celem jest rozpoznanie języka wystawienniczego, a
wystaw jest tu traktowana jako zasadnicze medium sztuki. Nacisk kładziemy tym razem na fizyczne
realizacje i konteksty pracy z dziełami.
Warsztat zakłada zapoznanie się z podstawowymi elementami konceptualizacji i produkcji wystaw
artystycznych. Jak taki ma być wprowadzeniem do podjęcia samodzielnych działań wystawienniczych
lub krytyki sztuki przez osoby studiujące specjalizację Kultura Wizualna. Tematem warsztatu jest
przecięcie działalności artystycznej, kuratorskiej i wystawienniczej z pracą badawczą. Interesują nas
momenty, w których sztuka wykorzystywana jest jako źródło wiedzy, sposób jej wypracowywania,
przekazywania i społecznego upowszechniania. Zagadnienia z różnych porządków – takie jak
estetyka śledcza, archiwum, historia nieludzka, historia ludowa czy antropocen – stanowią przedmiot
namysłu w kontekście konkretnych, aktualnych i historycznych wystaw. Zajęcia odbywają się
częściowo w przestrzeniach galeryjnych i zawierają elementy warsztatu krytyki artystycznej. Dokładny
przebieg i program zajęć uzależniony jest każdorazowo od dostępnych wystaw i wydarzeń
artystycznych. W semestrze letnim 2023/2024 odwiedzimy między innymi wystawy w Muzeum Sztuki
Nowoczesnej, Zachęcia, Galerii Studio, BWA, a zatem zarówno w dużych instytucjach publicznych,
jak i w galeriach prywatnych. Przyjrzymy się również Weneckiemu Biennale i polskim pawilonom
ostatnich edycji tej wystawy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba zna i rozumie:
- swoistość wystawiennictwa, jego języka i relację z innymi formami prezentacji sztuki;
- posiada pogłębione rozumienie procesów i praktyk wystawienniczych, a także rozumie gatunki
ekspozycyjne;
- rozumie badawcze funkcje sztuki i potrafi je zastosować lub wyzyskać we własnej pracy;
- potrafi wykorzystać zdobytą podczas zajęć wiedzę na temat wystaw sztuki współczesnej we
własnych projektach badawczych;
- umie analizować i interpretować wybrane wystawy ze względu na ich swoiste cechy, gatunek i
kontekst;
- potrafi krytycznie oceniać działania wystawiennicze i ze względu na formułę wystawy;
- zyskuje umiejętność wykorzystania zdobytych na zajęciach kompetencji do diagnozowania i
rozwiązywania problemów społecznych;
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczestnictwo w zajęciach. Osoba
studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do
pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą.
Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują
niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć.
Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć
zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze.
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach – w tym: przygotowywanie krótkich
zadań własnych i w grupach, uczestniczenie w oprowadzaniach (w ramach godzin zajęć) i zadaniach
realizowanych w galeriach oraz przygotowanie i prezentacja na ostatnich zajęciach finalnego projektu
wystawy na temat „sztuka wizualna wobec ludowej historii polski” w terminie do końca semestru.
Literatura
Zajęcia mają charakter warsztatowy, literatura jest każdorazowo dobierana do tematyki i typu wystaw
oglądanych i analizowanych w danym semestrze. Lektury obejmują zarówno prace teoretyczne, jak i
eseje kuratorskie i krytyczne. Przykładowe lektury w tym semestrze to:
- Silvia Federici, Re-Enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons, PM Press
2018.
- Romano Kher. O Romskiej sztuce, estetycie i doświadczeniu, Zachęta, red. M. Weychert, Warszawa
2013.
- wybrane recenzje i teksty przeglądowe ukazujące się w czasopismach kulturalnych, m.in. „Szum”,
„dwutygodnik” itd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: