Obraz i narracja 3002-SPEC23KW1
Wykład poświęcony będzie przede wszystkim wizualnym mediom cyfrowym: temu, jak zmieniają one kulturę współczesną, ale także jak zmieniają się pod ich wpływem "stare" media, takie jak fotografia, kino czy telewizja. Będziemy dyskutować przemian tożsamości medialnej w epoce cyfrowej, nowe sposoby tworzenia obrazów oraz to, jak nowe media współtworzą i ukazują współczesny świat. Poświęcimy też szczególną uwagę relacjom między kulturą wizualną a nauką, zwłaszcza w tym wymiarze, w którym uznane za naukowe obrazy i sposoby obrazowania przenikają do zbiorowej wyobraźni; i na odwrót, w jakim imaginarium kultury popularnej kształtuje uchodzący za naukowy obraz rzeczywistości.
Pełna lista tematów kolejnych wykładów przedstawiona zostanie na początku semestru. Wybrane zagadnienia to:
- Współczesne narracje wizualne
- Nowe media, stare media i procesy remediacji
- Spojrzenie z bliska i z oddali: podróż w kosmos i do wnętrza ciała
- Przemiany telewizji
- Kino wobec rewolucji cyfrowej
- Historie cyborgów: relacje biologii i technologii
- Rzeczywistość wirtualna: eskapizm, empatia, komunikacja
- Perspektywy refleksji nad grami komputerowymi
- Media społecznościowe: od Second Life do TikToka
- Nowe media jako przestrzeń nadzoru
- Cyfrowe przestrzenie (wizualizacji) wiedzy
Zajęcia będą oscylować między perspektywą historyczną a problemową. Pozwoli ona dostrzec współczesną rolę mediów w jej historycznej dynamice oraz ukazać miedalność jako znaczącego czynnika w modelowaniu społecznego rozumienia świata, w którym żyjemy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- Swoistość studiów nad kulturą wizualną, w szczególności w jej formie cyfrowej, oraz relacji tej dyscypliny z innymi dyscyplinami zajmującymi się obrazami i wizualnością (zwłaszcza medioznawstwa i antropologii obrazu)
- W sposób pogłębiony współczesne teorie kultury wizualnej oraz związane z nimi praktyki, w szczególności w odniesieniu do cyfrowych mediów wizualnych
- Fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji: społeczne wykorzystanie cyfrowych mediów wizualnych
Absolwent potrafi:
-wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnego przygotowania prezentacji dotyczącej nowych mediów wizualnych z perspektywy kulturoznawczej
- interpretować zgromadzony materiał wizualny uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu studiów nad współczesną kulturą wizualną
Absolwent gotów jest do:
- Krytycznej oceny źródeł wizualnych i uwarunkowań medialnych
- Przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec zjawisk kultury wizualnej (różnorodnych rodzajów obrazów i mediów), w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów społecznych oraz zasięgania opinii ekspertów
- wykazywania troski o dokonania z zakresu nowych mediów wizualnych oraz świadomości ich znaczenia dla życia społecznego
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze.
Podstawą oceny na zaliczenie zajęć jest aktywność (20%), oraz prezentacja ustna, na temat skonsultowany z prowadzącą, mieszczący się w zakresie problematyki wykładu (80%).
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: 1 ECTS za udział w zajęciach, 0,5 ECTS(15h) za lekturę dodatkowych materiałów i 0,5 ECTS (15h) za przygotowanie prezentacji. Łącznie 60h (2 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Wybrana literatura
(Teksty będą omawiane przez prowadzącą na zajęciach; fragmenty przeznaczone do dyskusji grupowej będą udostępniane osobom biorącym udział w wykładzie w formie cyfrowej, na platformie Google Classroom)
Jay David Bolter, Richard Grusin, "Remediation. Understanding New Media", The MIT Press, Cambridge Mass 1999
Erik Davis, A Computer, a Universe. Mapping an Online Cosmology, “Voice Literary Suplement” marzec 1993
Jon Dovey, Helen Kennedy, "Gra komputerowa jako tekst medialny?" w: tychże, "Kultura gier komputerowych", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011
Martin Engebretsen, Helen Kennedy (red.), "Data Visualization in Society", Amsterdam University Press, Amsterdam 2020 (wybrane fragmenty)
Sarah Franklin, Celia Lury, Jackie Stacey, "Spheres of Life" w: tychże "Global nature, global culture", SAGE Publications, London 2000
Donna Haraway, "Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych", przeł. S. Królak, E. Majewska, Przegląd Filozoficzno-Literacki 2003 nr 1(3), s. 49-56
Jill Walker Rettberg, "Machine Vision. How Algorithms are Changing the Way we See the World", Polity Press, Cambridge UK 2023 (fragmenty)
Kim Sawchuk, "Bioturism, 'Fantastic Voyage' and Sublime Inner Space", w: "Wild Science. Reading Feminism Medicine and The Media", red. J. Marchessault, K. Sawchuk, London-New York 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: