Teatr w kulturze 3002-P1B1TK
Na zajęciach zostaną omówione wybrane kategorie kluczowe dla wiedzy, która ujmuje kulturę jako społeczną, praktyczną samowiedzę zdobywaną w toku zawiązywania i rozwiązywania struktur dramatycznych. Do kategorii tych będą należeć: 1. Formy wzajemności; 2. Zabawa; 3. Rytualizacja; 4. Karnawał i karnawalizacja; 5. Ceremoniały 6. Oczyszczenia; 7. Aktor; 8. Taniec; 9. Performans; 10. Sobowtór; 11. Płeć; 12. Poetyka kulturowa teatru; 13. Pamięć. Za pomocą tych kategorii analizowane będą różne formy zbiorowego działania o różnej skali intensywności. Zajęcia zwrócą uwagę na obecność teatralności w życiu codziennym oraz na kulturę rozumianą jako widowisko. Wychodząc od literatury przedmiotu zajęcia skupią się na wspólnym doświadczeniu uczestnictwa w kulturze oraz interpretowaniu zjawisk społeczno-kulturowych w kategoriach antropologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student powinien posiąść lub pogłębić umiejętność analizy różnych zjawisk życia społecznego za pomocą narzędzi antropologii kultury i antropologii widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń życia zbiorowego o największym natężeniu, z pogranicza sztuki i życia społecznego.
Kryteria oceniania
Obecność – 25%
Bieżące przygotowanie do zajęć – 25%
Referat w trakcie zajęć lub praca pisemna – 50%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Wybrane tekst z: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik i in., wstęp i red. L. Kolankiewicz, wyd. 2 zm. i rozsz., WUW, Warszawa 2010.
2. Wybrane teksty z: Wiedza o kulturze Część III. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Dudzik, L. Kolankiewicz, WUW, Warszawa 1994.
3. R. Schechner, Performatyka: wstęp, tłum. T. Kubikowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006.
4. M. Sugiera, Pisuar jako źródło cierpień: toalety publiczne i performatywność płci, „Dialog” 2013, nr 3.
5. E. Barba, Antropologia teatru; w: E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, tłum. J. Fret i in., red. wyd. polskiego L. Kolankiewicz, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2005.
6. S. Mullaney, Miejsce Sceny. Zezwolenie, teatr i władza w renesansowej Anglii, w: Teatr elżbietański, red. nauk. A. Chałupnik, WUW, Warszawa 2015.
7. S. Greenblatt, Szekspir i egzorcyści, w: Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. i wstęp: K. Kujawińska-Courtney, Kraków 2006.
8. F. Taviani, Kwiat i rycerz: aktorki dell’arte, tłum. M. Kanabrodzki, w: Teatr dell’arte, red. nauk. Dorota Sosnowka, WUW, Warszawa 2016.
9. L. Kolankiewicz, Dziady. Teatr Święta Zmarłych, słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 1999.
10. G. Niziołek, Polski teatr Zagłady, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.
11. K. Lupa, Persona, Seria Teatru Dramatycznego, Warszawa 2010.
12. Wybrane tekst z: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik i in., wstęp i red. L. Kolankiewicz, wyd. 2 zm. i rozsz., WUW, Warszawa 2010.
13. S. Orgel, Wcielanie się w rolę. Odgyrwanie płci w szekspirowskiej Anglii, tłum. O. Kaczmarek, w: Teatr elżbietański, red. nauk. A. Chałupnik, WUW, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: