Performowanie tożsamości. Queerowe performanse klubowe 3002-KON2024K26
Program zajęć zakłada następujące bloki tematyczne i zagadnienia:
1. Wprowadzenie
- zmapowanie queerowych performansów klubowych
- słowniczek terminów
- rola i funkcjonowanie klubów w dobie kapitalizmu i w dobie social mediów
2. Kultura ballroomowa
- zarys historyczny, omówienie obowiązujących w ballroomie zasad i struktur
- ballroom po Madonnie i filmie Paris is burning - o mainstreamizacji ballroomu ze szczególnym uwzględnieniem polskiej sceny
- spotkanie z osobami ze społeczności kultury ballroomowej
3. Drag
- poszukiwanie źródeł: „nasza urodziwa, krajowego wyrobu Mae West”, czyli o początkach reprezentacji dragu w Polsce; drag bez klubów? o przebierankach w PRLu - spotkanie z drag queen Lullą La Polaca
- rola, kształt i różnorodność współczesnej sceny dragu w Polsce
4. (Nowa)burleska
- różnice między burleską a nową burleską
- wytwarzanie kobiecości i emancypacyjna funkcja burleski
- spotkanie z osobami zajmującymi się burleską
5. Zajęcia metodologiczne
- zebranie narzędzi użytecznych do badania queerowych performansów klubowych
- dla osób chętnych: wspólne wybranie się na jedno z queerowych wydarzeń klubowych (po wcześniejszym uzgodnieniu z grupą)
6. Podsumowanie zajęć
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:
- czym jest refleksja kulturoznawcza dotyczącą płci
- jaka jest specyfika tekstów kultury i ich analiza w zależności od przekazu medialnego (film dokumentalny, program telewizyjny, występ na żywo, dokumentacja audiowizualna, reportaż)
- czym jest kultura ballroomowa, drag i (nowa) burleska, potrafi zrekonstruować problemy definicyjne tych pojęć
- jak queerowe klubowe performanse funkcjonują w kontekście globalnego procesu jego mainstreamowania
Umiejętności
Osoba uczestnicząca w zajęciach potrafi:
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować wybrane zjawiska queerowej kultury klubowej i potrafić osadzić je we współczesnym kontekście polskim
- przeprowadzać analizę tekstów o różnym przekazie medialnym
- przeprowadzić samodzielny projekt naukowy dotyczący zjawisk kultury klubowej omawianych na zajęciach
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do:
- uczestniczenia w dyskusjach na forum grupy, odnoszenia się do głosu innych osób, przedstawiania swojego punkt widzenia
- poszerzenia nie tylko swojej wiedzy na temat queerowych performansów klubowych, lecz także możliwości zastosowania refleksji kulturoznawczej do analizy zjawisk z poziomu rzeczywistości codziennej
- otwarcia się na różne rodzaje ekspresji płciowej
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Dokładna forma zaliczenia zostanie ustalona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach. Proponowane formy zaliczenia: przeprowadzenie rozmowy z osobą aktywnie działającą na queerowej scenie klubowej, analiza wybranego performansu.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), napisanie pracy/przeprowadzenie rozmowy 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Ostateczna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach i skonsultowana z osobami uczestniczącymi w konwersatorium.
Wybrane lektury:
Marlon M. Bailey, „Butch Queens Up in Pumps: Gender, Performance, and Ballroom Culture in Detroit” University of Michigan Press, Ann Arbor, 2013.
Hakim Bey, „Tymczasowa Strefa Autonomiczna”, przeł. Iwona Bojadżijewa, Jan Karłowski, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2009.
Amin Ghaziani, „Long Live Queer Nightlife”, Duke University Press, Durham 2022.
bell hooks, „Reel to Reel: Race, class and sex at the movies”, Routledge, New York 1996.
Katie Horowitz, „Drag, Interperformance, and the Trouble with Queerness”, London – New York 2020.
Jonathan David Jackson, „The Social World of Voguing”, Palgrave Macmillan, London 2021.
Agata Łuksza, „Glamour, kobiecość, widowisko”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
Nicholas Mirzoeff, „Jak zobaczyć świat”, przeł. Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków–Warszawa 2016.
Rita Müller, „Queer Enclaves: Warsaw Clubs in the Early 2000s” w: „Journal of Urban Culture Studies” 5(2).
Pamela Roberson, „Jak się robi kamp feministyczny?”, przeł. Agnieszka Matkowska, w: Kamp. Antologia przekładów, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. SIkora, Universitas, Kraków 2018.
Sasha Velour, „The Big Reveal”, Harper Collins Publishers, New York 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: