Antropologia reprodukcji 3002-KON2024K22
Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności i zarządzanie płodnością, strategie prokreacyjne osób GSD, działania pro-choice i pro-life, sposoby radzenia sobie z porażkami i problemami związanymi z reprodukcją. Narzędziami, które wykorzystamy do namysłu i poddamy krytycznej refleksji, będą koncepcje praw reprodukcyjnych i sprawiedliwości reprodukcyjnej. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonymi gośćmi i gościniami – ekspertkami i aktywistami. Osoby studiujące są zachęcane do współtworzenia programu zajęć i warsztatów.
Wstępna lista proponowanych gości:
– Stowarzyszenie na rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian (in vitro, dawstwo gamet i zarodków, nowe technologie w leczeniu niepłodności, adopcja)
– Instytut Rodziny (naprotechnologia: katolicka metoda leczenia niepłodności)
– Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli NPR („naturalne planowanie rodziny”)
– Fundacja Pro – Prawo do Życia / Fundacja Życie i Rodzina („twardy” pro-life)
– Misja „Nie jesteś sama” („miękki” pomocowy pro-life)
– Aborcyjny Dream Team / Aborcja bez Granic (pomocowy pro-choice)
– Fundacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny (aktywistyczno-pomocowy pro-choice)
– Fundacja Tęczowe Rodziny (rodzicielstwo osób GSD)
– instytucje terapeutyczne strat prenatalnych (Winnica Racheli, NEST, Fundacja Medycyny Prenatalnej)
– Warszawskie Hospicjum dla Dzieci (hospicjum perinatalne)
– Polskie Towarzystwo Psychologii Prenatalnej i Okołoporodowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba studiująca:
– zna wymogi metodologiczne i etyczne prowadzenia badań zagadnień związanych z płciowością i seksualnością
– posiada orientację w literaturze przedmiotu związanej z koncepcją sprawiedliwości reprodukcyjnej
– jest świadoma kulturowych i historycznych kontekstów omawianych zjawisk
Umiejętności
– potrafi zastosować narzędzia antropologiczne do analizy kulturowych uwarunkowań sfer seksualności i reprodukcji
– potrafi wskazać ideologiczne uwarunkowania koncepcji płodności i badań nad reprodukcją oraz ocenić ich wpływ na kształt dyskursu publicznego
– potrafi refleksyjnie zabierać głos w debacie publicznej na temat praw reprodukcyjnych i aspektów kultury z nimi związanych
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca:
– potrafi zorganizować pracę własną i udzielić informacji zwrotnej innym na temat ich pracy
– jest gotowa kierować się wysokimi standardami etycznymi w pracy badawczej i zespołowej
Kryteria oceniania
1. Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób wskazany przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Zaliczenie: na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji, współorganizowanie warsztatów), wykonania kilku zadań na platformie google classroom oraz udziału w pracach w zespołach. Część zajęć z gośćmi może odbywać się online (zoom).
3. Udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), udział w pracach zespołowych (1 ECTS). Łącznie: 90 h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wstępna lista proponowanych lektur:
– Radkowska-Walkowicz M. Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013 (fragment).
– Alice M. Miller, Seksualne, lecz nie reprodukcyjne. Prawa seksualne a prawa reprodukcyjne, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, WUW, Warszawa 2012.
– Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Jakie wnioski można wyciągnąć z badań socjologicznych na temat aborcji?, w: A jak hipokryzja. Antologia tekstów o aborcji, władzy, pieniądzach i sprawiedliwości, red. C. Snochowska-Gonzalez, Wydawnictwo O Matko!, Warszawa 2011.
– Krystyna Dzwonkowska-Godula, Sprawiedliwość reprodukcyjna – od feministycznego postulatu do naukowej koncepcji, „Avant” 2020, nr 3.
– Agnieszka Król, Niepełnosprawność i sprawiedliwość reprodukcyjna. Zarys wybranych zagadnień dotyczących kobiet z niepełnosprawnościami, „Studia de Cultura” 2018, nr 1.
– Wybrane publikacje: projektu „Rodziny z wyboru”: http://rodzinyzwyboru.pl/publikacje-i-raporty/, badań transrodzicielstwa: https://tranzycja.pl/media/docs/rodzina/raport_rodzina.pdf oraz projektu „Katolicyzacja reprodukcji”: https://etnologia.uw.edu.pl/katorep
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: