Antropologia internetu: tradycyjne instytucje społeczne, nowe praktyki kulturowe 3002-KON2024K19
Podczas zajęć zastanowimy się, jak internet i nowe technologie redefiniują tradycyjne instytucje życia społecznego, a jakie nowe zjawiska generują. Będziemy dyskutować o mediach społecznościowych, które stały się przestrzenią adaptowania i modyfikowania znanych ze świata przedcyfrowego praktyk kulturowych. Jednocześnie rzeczywistość postcyfrowa podlega dynamicznym zmianom, celem zajęć będzie więc rejestracja i dokumentacja nowych sieciowych fenomenów, ze szczególnym uwzględnieniem ich analizy z perspektywy kulturoznawczej i za pomocą narzędzi cyfrowej etnografii czy socjologii internetu. Opis zajęć ma charakter ramowy i obejmie m.in. opisane poniżej zagadnienia, może jednak zostać dostosowany do zainteresowań badawczych uczestników i uczestniczek zajęć.
- Antropolog na Instagramie - internet jako przedmiot badań i źródło wiedzy antropologicznej
- Wiedza, władza i ich przepływy - bańki informacyjne kiedyś i dziś, nowe i stare teorie spiskowe i paniki moralne, plotka jako siła bezsilnych
- Nowa lektooralność - co i jak czytamy i piszemy w mediach społecznościowych
- Selfie, memy, virale, estetyki i inne gatunki nowomedialne
- Ciało fizyczne a sieć cyfrowa - hybrydy, ekstensje i protezy
- Nowe nowe plemiona: rodzina, związki romantyczne i przyjacielskie, dzieciństwo i starość w social mediach
- There is an app for that: parametryzacja, monitoring, koniec snu i technologiczny solucjonizm
- AI. Lęki i nadzieje - te i inne technologiczne "oleje z węża"
- Technologia jako religia i nowe formy duchowości w postcyfrowym świecie
- Sposoby obchodzenia się z trupem (w internecie) - praktyki żałoby, upamiętnianie
- Cyfrowy opór - "wyloguj się do życia", cyfrowy minimalizm, digital detox, alternatywy dla sieci
- Chmura nie jest nieważka - ekologia cyfrowa
- Praca - automatyzacja, bullshit jobs i nowe profesje w internecie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie swoistość nauk o kulturze i ich użyteczność w analizie zjawisk związanych ze społecznym wymiarem postępu technologicznego.
Student/ka potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę antropologiczną , by samodzielnie identyfikować i analizować nowe fenomeny w rzeczywistości postcyfrowej, a także inicjować i angażować się w dyskusję o nich uwzględniającą różnych odbiorców i ich stanowiska światopoglądowe i systemy aksjologiczne.
Student/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Student/studentka ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia (poprzez indywidualnie spotkanie podczas dyżuru w celu omówienia materiału z zajęć). Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność i aktywny udział w dyskusji. Zajęcia zakończone zostaną zaliczeniem w formie krótkiej prezentacji na forum lub podczas egzaminu końcowego. Konkretna forma zaliczenia zostanie omówiona z uczestnikami i uczestniczkami na pierwszych zajęciach.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
Literatura
Wybrana literatura:
Crary J. (2015). 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu.
Castells M. (2003). Galaktyka internetu.
Jemielniak D. (2019). Socjologia internetu.
Jenkins H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.
Jurgenson N. (2021). Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych.
Kamińska M. (2011). Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu.
Kamińska M. (2017). Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa.
Kember S., Zylinska J. (2012). Life After New Media: Mediation as a Vital Process.
Lovink G. (2016). Social Media Abyss: critical internet cultures and the force of negation.
Szpunar M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu.
Lista tekstów może zostać dostosowana do zainteresowań uczestników i uczestniczek zajęć. Teksty będą udostępniane poprzez Classroom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: