Polska szkoła sztuki operatorskiej 3002-KON2023K38
Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina, ukazaniu na konkretnych przykładach specyfiki realizowanych przez nich zdjęć, z podkreśleniem występujących różnic. Omówione zostaną m.in dokonania Jerzego Lipmana ("Pokolenie", "Kanał"), Jana Laskowskiego ("Pociąg"), Jerzego Wójcika (m.in. "Nikt nie woła"), Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Sanatorium pod klepsydrą"). Dokonania "klasyków" polskiej sztuki operatorskiej zostaną zestawione z pracami współczesnych operatorów, którzy nawiązują do dokonań swoich mistrzów. Będą to m.in Łukasz Żal ("Ida") czy Piotr Sobociński jr ("Najlepszy", "Boże Ciało").
Zostanie postawione pytanie o istnienie tzw. "stylu operatorskiego". Sztuka operatorska będzie analizowana jako jeden z elementów obrazu filmowego, zostanie zwrócona uwaga na zintegrowanie sztuki operatorskiej z innymi elementami współtworzącymi dzieło filmowe. Zajęcia będą zarazem uczyły analizy i interpretacji filmu fabularnego.
Tytuły zaproponowanych filmów będą mogły ulec zmianie po wspólnych ustaleniach z uczestnikami zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada:
- umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,
- samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych,
- umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,
- umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego
Student zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze,
Student potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki,
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań,
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna.
Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym.
Literatura
"Kwartalnik Filmowy" nr 7-8, 1994 (nr poświęcony sztuce operatorskiej); Zdjęcia: Jerzy Lipman, Warszawa 2005; J. Wójcik, Labirynt światła, Warszawa 2006; Okiem operatora, Łódź 2014; B. Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2014; "Każdy mój film był inny". Rozmowy z Witoldem Sobocińskim, Toruń 2022; wybrane wypowiedzi operatorów i publikacje dotyczące analizowanych filmów z prasy i periodyków filmoznawczych.
Uczestnicy zajęć będą proszeni o obejrzenie omawianych filmów.
Lektury będą przesyłane w pdf-ach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: