- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak rozmawiać (z) maszynami: między pismem, głosem a technologią 3002-KON2023K22-OG
Mówiące maszyny: roboty, komputery, samochody i statki kosmiczne, od lat towarzyszą fantazjom o nowoczesności i przyszłości, a płynna rozmowa z urządzeniem cyfrowym, przypominająca rozmowę z innym człowiekiem wyznacza horyzont wyobrażeń o narodzinach sztucznej inteligencji. Jednocześnie interfejs głosowy, rozmawianie z maszyną i dyktowanie poleceń, które pojawiają się na ekranie, stanowią coraz ważniejszą część naszej komunikacyjnej, cyfrowej codzienności.
Pod wpływem technologii cyfrowych zmieniły się granice między tym co piśmienne, drukowane i mówione. Urządzenia cyfrowe są maszynami, w których granica ta ulega ciągłym przekształceniom. Jednocześnie mówimy, wysyłamy pod stołem smsy, czatujemy, sprawdzamy google’a. Prowadzimy dyskusje z czat-botami i NPC-ami oraz zajęcia na Zoomie, prosimy o radę wirtualnych asystentów, wydajemy polecenia samochodom, rozmawiamy w językach, których nie znamy. To, co piśmienne, posttypograficzne i to co mówione łączy w nowe, nieznane jeszcze 20 lat temu, konfiguracje.
Jednym z elementów tych (re)konfiguracji są właśnie mówiące i słuchające maszyny. Konwersatorium stawia sobie za cel przyjrzenie się przemianom praktyk językowych i ich popkulturowych wyobrażeń, których istotnym elementem są cyfrowe maszyny rozpatrywane jako media, interfejsy, ale także jako nie-ludzkie podmioty.
Proponowane zagadnienia:
- Lektoralność i nowa lektoralność – wprowadzenie pojęć
-Interfejsy elektroniczne: od przełączników do pisma i głosu – wybrane historie
-Przestrzeń pisma – pisanie hybrydowe, pisanie jako rozmowa
- Rozmawiając z robotami – sztuczna inteligencja, przełom robotyczny
- Interfejsy wyobrażone – głos robota, głos komputera jak rozmawia się z maszynami w popkulturze: roboty, samochody, komputery w literaturze, kinie i grach
- Smartfon jako maszyna lektooralna
- Przestrzeń miasta: między pismem a głosem
- „Alexa. Who is H?” - asystenci i asystentki głosowe
- Samochód – maszyna lektooralna
- Dystopie i utopie „po piśmie” – Zuckerberg i Dukaj
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca:
-zna i rozumie swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
- zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych;
- zna i rozumie podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego
- zna i rozumie wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu
-potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
Jest gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju.
Kryteria oceniania
Nie więcej niż 2 dozwolone nieobecności na zajęciach.
Obecność i aktywność na zajęciach, praca w grupie (40 proc.), prezentacja na wybrany temat lub praca pisemna (60 proc.)
Literatura
Wybrane lektury:
Mladen Dolar, Polityka głosu, tłum. P. Bożek i G. Nowak, “Teksty drugie”, nr 5, 2015.
Jack Goody, Mit, rytuał, oralność, tłum. O. Kaczmarek, Warszawa 2012.
AI Narratives: A History of Imaginative Thinking about Intelligent Machines, red. S. Cave, K. Dihal, S. Dillon, Oxford University Press, Oxford 2020.
Alan Turing, Maszyna licząca a inteligencja, w: Filozofia umysłu, red. Bohdan Chwedeńczuk, Aletheia, Warszawa 1995 (oryg. 1950)
Justine Humphry, Chris Chesher, Preparing for smart voice assistants: Cultural histories and media innovations, “New Media & Society”, 23(7) 2021.
Sherry Turkle, Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, tłum. M Cierpisz, Kraków 2013.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: