Formy doświadczenia kulturowego w literaturze XX wieku 3002-KON2023K18
Celem tych zajęć jest lektura ubiegłowiecznych tekstów artystycznych według kluczy interpretacyjnych, jakich dostarcza współczesna antropologia kulturowa i kulturoznawstwo. Zajęcia mają też na celu odpowiedź lub próbę odpowiedzi na pytanie, czy taka lektura tekstów artystycznych może posłużyć jako podstawa służąca do skonstruowania jeszcze jednego scenariusza historii kultury Zachodu ubiegłego stulecia. „Tekst literacki” czy „tekst artystyczny” będą tutaj rozpatrywane jako pewien szczególny typ praktyk słownych, którego zadaniem jest projektowanie tożsamości kulturowej. W miarę potrzeby stosować się będzie w trakcie analiz narzędzia wypracowane we współczesnych teoriach badań literackich – od strukturalizmu przez psychoanalizę i hermeneutykę po gender i postkolonializm – jednak naczelnym celem zajęć nie będzie podporządkowywanie dzieł literackich teoriom, lecz czytanie kultury Zachodu poprzez dzieła literackie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student/ka zna i rozumie
K_W01 swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
K_W02 w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych
K_W04 w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze
K_W05 podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego
K_W06 w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi
K_W07 podstawową terminologię nauk o kulturze
K_W08 metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
potrafi
K_U01 wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
K_U02 interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
K_U03 określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji
K_U04 wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane
K_U05 pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
K_U06 zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne
jest gotów/owa do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
K_K03 dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
K_K04 samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze
K_K05 zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
K_K06 uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim
K_K07 angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością
K_K08 dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy
K_K09 wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Ocena końcowa jest oceną krótkiego (5-7 tys. znaków) tekstu dotyczącego tematyki zajęć (może to być recenzja utworu literackiego albo wypowiedź zawierająca pogląd autora/ki na wybrane zjawisko literackie XX wieku).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Friedrich Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie
Joseph Conrad, Smuga cienia lub inne opowiadanie
James Joyce, Ulisses, jeden lub dwa epizody, Dublińczycy, jedno opowiadanie
Ernest Hemingway, Krótkie szczęśliwe życie Franciszka Macombera, Wzgórza jak białe słonie, Rzeka dwóch serc
Ezra Pound, wybór wierszy
Rainer Maria Rilke, wybór wierszy
Marguerite Yourcenar, Opowieści wschodnie // Stephen King, Zdolny uczeń
Howard Philips Lovecraft, wybór opowiadań
Jim Morrison, wiersze
Jorge Luis Borges, Alef, Biblioteka Babel
John Barth, Zagubiony w labiryncie śmiechu
George Saunders, jedno lub dwa opowiadania
Ernst Junger, Awanturnicze serce
Yukio Mishima, Onnagata
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: