Współczesne teorie antropologiczne 3002-2WTA1WO
Tematy wykładu:
1. Antropologia jako nauka wieloparadygmatyczna; zwroty w antropologii
2. Antropologia symboliczna i interpretatywna,: Clifford Geertz
3. Postmodernizm: krytyka antropologii
4. Postmodernizm: „paradygmat postmodernistyczny"
5. Victor Turner i antropologia wyzwolona
6. Antropologia doświadczenia, performatyka
7. Teoria praktyk kulturowych
8. Antropologia rzeczy, posthumanizm
9. Fenomenologia kulturowa, antropolgia fenomenologiczna
10. Konstruktywistyczne teorie kultury
11. Antropologia historyczna, historia antropologiczna
12. Postkolonializm
13. Studia kulturowe, badania zorientowane emancypacyjnie
14. Teoria mediów kulturowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Uczestnicy zajęć po ich odbyciu znają i rozumieją:
- w sposób pogłębiony swoistość nauk o kulturze, subdyscyplin tych nauk i ich rozległych związków z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- odrębne miejsce antropologii kultury i antropologicznie zorientowanego kulturoznawstwa wśród nauk o kulturze;
- najważniejsze współczesne teorie i kierunki antropologicznych badań kultury na świecie i w Polsce, różnice i powiązania między nimi, ich możliwości i ograniczenia poznawcze;
- główne tendencje rozwojowa w zakresie antropologicznych badań kultury, w szczególności odwrót od podejścia systemowego i tekstocentrycznego na rzecz rozpoznawania różnorodnych wymiarów ludzkiego doświadczenia kulturowego jako rdzennego sposobu istnienia rzeczywiśctości kultyrowej;
- powody i konsekwencje dążenia do przekraczania granic między dyscyplinami i paradygmatami badawczymi w badaniach kultury;
- przyczyny i przejawy wykraczania poza rozpoznawanie znaczeń zjawisk kulturowych i uwzględniania takich ich własności, jak: czasowość, nieciągłość, wielowymiarowość, interferencja reguł i kontekstu, otwartość, emergencja, cielesność, zmysłowość, sprawczość.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwenci potrafią:
- wykorzystywać zdobytą wiedzę, by samodzielnie identyfikować, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować narzędzia oferowane przez różne teorie antropologiczne w zastosowaniu do samodzielnych prac badawczych, w szczególności prowadzących do przygotowania pracy magisterskiej;
- oceniać przydatność wybranych koncepcji do własnych badań ze względu na zakres tych teorii, ich metodologię i instrumentarium poznawcze;
- rozpoznawać i uwzględniać konteksty historyczne, społeczne i polityczne wykorzystywanych teorii w zastosowaniu do podejmowanych projektów badawczych;
- samodzielnie rozwijać i pogłębiać zdobytą wiedzę w sferach mających znaczenie dla własnych badań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Uczestnicy zajęć są gotowi do:
- krytycznej oceny zdobytej wiedzy na temat teorii antropologicznych ze względu na ich konsekwencje poznawcze i etyczne;
- przyjęcia postawy otwartości wobec nowych inicjatyw na polu badań kultury, rozpoznawania ich możiwości i ograniczeń;
- dostrzegania wagi refleksji rozwijanej w ramach antropologcznie zorientowanego kulturoznawstwa dla życia społecznego, w szczególności jeśli chodzi o identyfikację i eliminację negatywnych i destrukcyjnych jego przejawów.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia wykładu jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej niż dwie nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącego. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu (30%) zajęciach w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia wykładu. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Ocena na zaliczenie wykładu zostanie wystawiona na podstawie oceny bieżącej aktywności podczas zajęć (60%) oraz pisemnej pracy zaliczeniowej (40%).
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w wykładzie: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie i napisanie pracy zaliczeniowej 30h (1 ECTS). Łącznie 60h (2 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, redakcji i korekty prac pisemnych.
Literatura
- Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E, Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E, Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- W. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Zysk i S-ka, Poznań 1998.
- M. Herzfeld, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004..
W. Kuligowski. Defamilaryzatorzy. Źródła i zróżnicowanie antropologii współczesności, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
- E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: