Pracownia terenowa 3002-2SZS-PT
W ramach Pracowni terenowej studenci tworzą grupę roboczą pracującą poza murami Uniwersytetu, na terenie Warszawy. Pierwszą część warsztatu stanowi rozpoznanie terenu działania, w ramach którego grupa robocza bierze udział w szeregu wizyt studyjnych w lokalnych organizacjach i instytucjach oraz w spotkaniach z mieszkańcami. Studenci poznają różne metody badawcze w szczególności oparte na analizie danych zastanych oraz wykorzystujące narzędzia twórcze - m.in spacery wizualne, interakcje uliczne, obserwacje. Drugą część Pracowni terenowej stanowi wspólna praca nad pomysłami mini projektów lokalnych, dla których punktem wyjścia jest przeprowadzone wcześniej badanie. Studenci korzystają z doświadczenia osób pracujących w środowiskach lokalnych – artystów/artystek i animatorów/animatorek kultury poznanych podczas objazdu. Tworzenie wyjściowych koncepcji działań odbywa się w toku pracy grupowej, dyskusji nad pomysłami, omawiania ich mocnych i słabych stron. Ważnym etapem tego etapu Pracowni terenowej jest konfrontacja wybranych pomysłów na projekty z przedstawicieli społeczności i organizacji lokalnych i wybór ostatecznego projektu do realizacji. Trzecią część warsztatu stanowi wspólna realizacja mini projektów, zakładająca uczestnictwo mieszkańców i mieszkanek oraz obejmująca wszystkie etapy pracy nad wydarzeniem partycypacyjnym.
Prowadząca:
dr Zofia Dworakowska – absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW i Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się badaniem różnych form uczestnictwa w kulturze, sztuką społecznie zaangażowaną oraz problematyką aktywnych badań jakościowych. Kieruje studiami sztuki społeczne oraz studiami podyplomowymi „Pedagogika teatru” wraz z Justyną Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).
Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach student/ka:
zna i rozumie podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania
zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej;
zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne;
potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu;
potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów;
potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną;
potrafi inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową;
potrafi ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie;
jest gotów/gotowa do przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
jest gotów/gotowa do zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
jest gotów/gotowa do planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego;
Kryteria oceniania
> obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach odbywających się co tydzień - 2 (4 godz. akademickie)
Trzy spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność.
> realizowanie zadań podczas badań terenowych i pracy nad wspólnymi pomysłami
> przygotowanie i realizacja projektu działań typu site-specyfic angażujących mieszkańców.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: