Proseminarium 3002-2SZS-P
Celem zajęć proseminaryjnych jest przygotowanie studentek i studentów do świadomego i krytycznego sformułowania ogólnych założeń własnego projektu dyplomowego oraz przeprowadzenia wstępnej diagnozy środowiska lokalnego na potrzeby planowanych działań. Praca w ramach proseminarium będzie się składać z trzech elementów:
prezentacja studiów przypadku, których analiza dostarczy studentkom i studentom narzędzi krytycznej refleksji nt. działań społecznych i artystycznych w środowiskach lokalnych oraz pozwoli zbudować mapę najciekawszych inicjatyw i ośrodków w Polsce i zagranicą;
samodzielna, ale dyskutowana na zajęciach i konsultowana z prowadzącymi proseminarium diagnoza środowiska lokalnego wybranego jako miejsce realizacji projektu dyplomowego;
sformułowanie wstępnych założeń dla projektu dyplomowego, który będzie następnie rozwijany w ramach pracy seminaryjnej (prezentacje grupowe, dyskusje i informacja zwrotna grupy, tworzenie wstępnego opisu założeń projektu oraz jego harmonogramu).
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zajęciach student/ka:
- zna i rozumie swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi
- zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury; w stopniu pogłębionym wpływ mediów i środków transmisji kultury na kształt procesu kulturowego w kontekście kultury współczesnej;
- zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod;
- zna i rozumie podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania;
- zna i rozumie zasady zarządzania własnością intelektualną
- zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej;
- zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne
- potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu;
- potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów;
- potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze
- potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną,
- potrafi inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową;
- jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności;
- jest gotów/gotowa do zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
- jest gotów/gotowa do planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego.
Kryteria oceniania
- ocena aktywności na zajęciach
- przygotowanie wstępnych założeń projektu dyplomowego wraz z analizą środowiska lokalnego
- dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach odbywających się co tydzień - 2 (4 godz. akademickie)
Trzy spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
F. Matarasso, "A Restless Art. How Participation Won and Why It Matters", Calouste Gulbenkian Foundation 2019;
"Twórcze społeczności. Notatki z terenu", red. Z. Dworakowska, J. Kubicka, Warszawa 2013;
"Lokalnie. Animacja kultury/community arts", red. I. Kurz, Warszawa 2008;
"Etnografia-animacja-sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego", red. T. Rakowski, Warszawa 2013;
M. Krajewski, "W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze", "Kultura i społeczeństwo", nr 1/2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: