Czytanie obrazów 3002-2SZS-1WT1
Praktyczne warsztaty malarskie służyć mają obserwacji procesu twórczego niejako z wnętrza i zapoznaniu się, z niespodziewanymi często dla postronnych, problemami jakie napotyka malarz/ka, grafik/czka, projektant/ka – każdy, kto działa w obszarze sztuk wizualnych.
Przyglądamy się temu, co można nazwać tradycyjną praktyką tworzenia obrazów. Obserwujemy, jaki udział w tym procesie mają:
+ formacja kulturowa, w ramach której działa twórca obrazów;
+ niepowtarzalna osobowość twórcy;
+ dostępna w jego czasach technologia (rodzaj farb, ich trwałość i uroda),
+ wpływ fotografii, estetyka ekranu komputera i smartfona.
Praktyczne zmierzenie się z tworzywem malarskim przy wykonywaniu własnych, drobnych prac, powinno uświadomić współzależność między budową a treścią obrazu i pokazać własne ograniczenia percepcyjne. To doświadczenie jest zwykle dużym krokiem w stronę pogłębienia własnej percepcji świata widzialnego.
Zajęcia praktyczne obejmują proste ćwiczenia rysunkowe:
+ jak kreska może służyć do zapisu kształtu, nadania trójwymiarowości, skomponowania kadru.
+ malowanie z wykorzystaniem technik wodnych.
+ malowanie obrazu w zawiłej technice olejnej.
Zagadnienia teoretyczne:
+ opis i prezentacja różnych technik malarskich, obecnych w sztuce europejskiej od prehistorii do dziś.
+ kompozycja czyli budowa obrazu: kontrast, napięcia kierunkowe, ciężar, równowaga, dynamika, konsekwencja formalna.
+ co dziś możemy nazwać europejską tradycją kształtowania form wizualnych?
a) rysunkowe i barwne kształtowanie trójwymiarowych brył postaci i przedmiotów;
b) budowanie przestrzeni dzięki zastosowaniu perspektywy linearnej i powietrznej;
c) budowanie nastroju poprzez kolorystykę i /lub poprzez proporcje światła i mroku w obrazie;
d) budowanie wyrazu dzięki deformacjom lub/i dzięki przeładowaniu kadru, lub jego ascetycznemu oczyszczeniu;
e) operowanie formatem dzieła jako środkiem wyrazu.
+ jak zasady budowania formy plastycznej, wypracowane przez europejską tradycję, przekładają się w dzisiejszych czasach na projektowanie opakowań, ubrań, kampanii reklamowych, stron komputerowych.
+ jak wynalazek fotografii odkształcił dokumentacyjną rolę malarstwa.
+ jak funkcjonują (dawniej i dziś) środowiska artystyczne, „mody artystyczne”, „rynek sztuki”.
Prowadząca:
Urszula Kochanowska – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, stypendystka na uniwersytetach w Bolonii, Florencji i Sienie. Zaangażowana w nurt „trzeciego teatru” w Polsce i we Włoszech. Prowadziła zajęcia poświęcone analizie komunikatów wizualnych na Uniwersytecie Warszawskim, Universita per Stranieri w Sienie, Universita „La Sapienza” w Rzymie. Zorganizowała i prowadziła galerię sztuki księgarni „Czytelnik” (1993-96).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
- zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
- potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
- jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
-jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- przygotowanie własnych prac wybraną techniką malarskiej
- udział w grupowej wystawie podczas Sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: