Polityki i instytucje kultury 3002-2SZS-1PIK
Zajęcia służą zapoznaniu osób studiujących z podstawową wiedzą na temat kultury instytucjonalnej w Polsce oraz polityk kulturalnych i sposobu ich projektowania i wdrażania na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. Osią zajęć będzie refleksja nad formami uczestnictwa w kulturze oraz sposobami kształtowania się obiegów kultury, zarówno w wymiarze instytucjonalnym, jak i oddolnym.
Tematy bloków zajęć i szczegółowe zagadnienia:
Jednostka w kulturze: między odbiorem a uczestnictwem – kultura w rozumieniu antropologicznym i artystycznym – działanie w kulturze a praktyki kulturowe – potrzeby kulturalne – obiegi kultury – uczestnictwo fizyczne i wirtualne – od podziału na kulturę „wysoką” i niską do „wszystkożerności” – lęk przed kulturą.
Środowisko kulturalne: społeczność lokalna – napięcie lokalne / globalne – napięcie lokalne / regionalne / narodowe / europejskie – mit „próżni społecznej” – rozumienie przestrzeni/sfery publicznej.
Państwo a kultura: polityka kulturalna państwa – przegląd historyczny (Polska w XX wieku) – przegląd porównawczy (wybrane przypadki, np. Francja, Niemcy, Wlk. Brytania, USA) – ministerstwo kultury po 1989 roku – finansowanie kultury: jak rozumiane / jak realizowane – definiowanie społeczeństwa za pomocą pojęcia kultury.
Instytucje kultury: instytucje kultury państwowe, samorządowe, pozarządowe i nieformalne – struktura organizacji życia kulturalnego w Polsce – analiza wybranych przypadków – zasady organizacji i finansowania instytucji – uspołeczniona instytucja kultury.
Kultura a polityka/polityki kultury: prawo do kultury – potrzeby a prawa – „kultura dostępna” a partycypacja – organizacja życia kulturalnego – kultura jako narzędzie zmiany – kultura jako narzędzie status quo – polityka kulturalna a polityka historyczna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zajęciach osoba studiująca:
– zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury;
– zna i rozumie w sposób pogłębiony polityki kulturalne powstające w odpowiedzi na sytuację polityczno-społeczną, funkcjonowanie instytucji kultury w Polsce oraz ich strategie edukacyjne i współpracy z publicznością (z uwzględnieniem jej potrzeb);
– zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod;
– zna i rozumie zasady zarządzania własnością intelektualną;
– zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej;
– zna i rozumie system finansowania kultury (grantodawcy, konkursy, jakie organizują oraz ich wymogi formalne i merytoryczne);
– umie samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu;
– umie wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze;
– umie zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc – umie zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną;
– jest gotowa do dostrzegania wagi działania w kulturze dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
– jest gotowa do uczestnictwa w debacie publicznej;
– jest gotowa do planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego.
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie – usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione – nieobecności w semestrze; 1/3 nieobecności oznacza niezaliczenie).
Podstawa oceny:
– ocena aktywności;
– zaliczenie pisemne lub prezentacja na podstawie przygotowanego materiału.
Literatura
– Akty prawne i raporty z badań
– Strategie rozwoju kultury i polityki kulturalne wybranych miast i gmin
– Opracowania dotyczące uczestnictwa w kulturze
– Misje instytucji kultury
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: