Władza, opór, alternatywy. Ciało i tożsamość w perspektywie performatycznej 3002-2SEM2024F5
Seminarium przeznaczone jest dla osób zainteresowanych refleksją nad tożsamością i ciałem w relacji do władzy, szczególnie w kontekście metodologii i praktyk powiązanych z polem teatru, performansu (artystycznego i społecznego), widowiska kulturowego.
Taka perspektywa badawcza oznacza przede wszystkim dynamiczne i relacyjne ujęcie podmiotów i społeczeństwa jako formacji niestabilnych, podatnych na zmianę, nieustanie przeobrażających się.
Seminarium jest otwarte dla osób zajmujących się zarówno zjawiskami współczesnymi, jak i prowadzących analizę historyczną.
W szczególności interesować nas będą zagadnienia takie jak emocje, emancypacja, pamięć, przemoc, zwłaszcza z obszaru studiów postkolonialnych i genderowych.
Podczas seminarium będziemy przygotowywać i dyskutować konspekty, a następnie fragmenty prac magisterskich – wówczas omówimy również zasady pisania i redagowania tekstów naukowych. Na zajęciach będziemy także rozmawiać o lekturach teoretycznych i tekstach źródłowych powiązanych z tematami prac.
Program zajęć jest w dużej mierze uzależniony od projektów prac osób uczestniczących.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w seminarium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym kulturoznawcze teorie dotyczące władzy/oporu/tożsamości
- w stopniu pogłębionym współczesne metodologie badań nad ciałem i tożsamością
- w stopniu pogłębionym metodologie badań nad performansem, teatrem i widowiskami kulturowymi
- w stopniu pogłębionym historyczny kontekst używanych w czasie zajęć teorii
- metody pracy z materiałem zarówno współczesnym jak i archiwalnym w szczególności metody pracy z dokumentacją efemerycznych wydarzeń społecznych i artystycznych
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia szeroko rozumianej relacji między władzą a ciałem/tożsamością
- zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę
- skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu
- skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu władzy/oporu oraz ciała/tożsamości, zwłaszcza w ujęciu performatycznym
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowe.
Kryteria oceniania
1. Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób wskazany przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Seminarium magisterskie kończy się zaliczeniem bez oceny. Zaliczenie zostanie wpisane do protokołu dopiero po złożeniu przez osobę uczestniczącą w seminarium gotowej pracy magisterskiej w wersji zaakceptowanej przez promotorkę. Więcej informacji dotyczących opracowywania i redagowania pracy magisterskiej oraz dopuszczenia do egzaminu dyplomowego znajduje się na stronie IKP w zakładce "Seminarium i egzamin magisterski".
3. Udział w zajęciach 60h (2 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie, napisanie i redakcja pracy magisterskiej 840h (28 ECTS). Łącznie: 960 h (32 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Literatura
Dokładny układ zajęć/tematów, wraz z lekturami, zostanie podany na początku semestru po konsultacji z uczestnikami i uczestniczkami seminarium. Lektury prowadząca udostępnia w formie elektronicznej.
Wybrane propozycje lektur:
Sara Ahmed, Performatywność obrzydzenia, tłum. Anna Bardz, Teksty Drugie 2014, nr 1, s. 169–191.
Tony Bennett, Kompleks wystawienniczy, Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej nr 10, 2015, tłum. Małgorzata Szubartowska.
Judith Butler, Przeżywalność, podatność i afekt, w: tejże, Ramy wojny, tłum. Agata Czarnacka, IW Książka i Prasa, Warszawa 2011
Michel Foucault, Wykład z 28 stycznia 1976, w: tenże, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady z College de France, 1976, tłum. Małgorzata Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.
bell hooks, Czarne kobiety. Tworzenie teorii feministycznej, w: tejże, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Wyd. Krytyka Polityczna, Warszawa 2013.
Robyn Maynard, Leanne Betasamosake Simpson, Rehearsals for Living, Haymarket Books, Chicago 2022 (wybór).
Grzegorz Niziołek, Resentyment jako eksperyment, Didaskalia nr 112, 2012, s. 45–53.
Dorota Sajewska, Niewolnictwo poza grób. Od nekropolityki do nekroperformansu, w: Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli, red. Jakub Orzeszek, Stanisław Rosiek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2022, s. 115–149.
Małgorzata Sugiera, Performans jako metoda, Didaskalia nr 157/158, 2020.
Roma Syndyka, Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci), w: Pamięć i afekty, red. Zofia Budrewicz, Roma Syndyka i Ryszard Nycz, IBL PAN, Warszawa 2014, s. 285-307.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: