Między historią a pamięcią – konstrukcje i dekonstrukcje 3002-2SEM2024F3
Szczegółowy program seminarium jest uzależniony od tematów prac dyplomowych i zostanie omówiony na początku semestru.
W pierwszym semestrze zajęć seminaryjnych (zakończonym wraz z rokiem akademickim 2023/2024) zostały wstępnie opracowane i omówione między innymi takie projekty: pomnikowe upamiętnienia kobiet w przestrzeni miejskiej, typy narracji o kobietach w powstaniu warszawskim, doświadczenie powojennych migracji na terenach dawnych Prus Wschodnich, postpamięciowie narracje Drugiego Pokolenia, formy i funkcje eksponatów na wystawach poświęconych Zagładzie.
Niezależnie od tematyki poszczególnych prac magisterskich na seminarium omawiane będą teksty poruszające takie zagadnienia jak: relacja pomiędzy historią a pamięcią, społeczne ramy pamięci, wspólnota pamięci, zapomnienie, historia ratownicza, świadek historii, konflikt pamięci, media pamięci, memory boom, miejsce pamięci, niepamięć, palimpsest, pamięć funkcjonalna, pamięć magazynująca, pamięć zbiorowa, pamięć lokalna, pamięć komunikacyjna, pamięć kulturowa, pamięć wielokierunkowa, polityka historyczna, postpamięć, przeciw-pamięć, rekonstrukcja, autentyzm, zwrot pamięciowy.
Stałym wątkiem seminarium, powracającym przy omawianiu powstających prac magisterskich, będą zasady redagowania tekstu naukowego wraz z przypisami i bibliografią. Przećwiczone zostanie pisanie konspektów i abstraktów. Omówimy także metody opracowywania i gromadzenia bibliografii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba biorąca udział w seminarium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym teorie badań historyczno-kulturowych;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie badań na pamięcią kulturową;
- w stopniu pogłębionym metodologie badań kulturoznawczych nad historią i pamięcią;
- w stopniu pogłębionym historyczny kontekst teorii omawianych i aplikowanych w czasie zajęć;
- metody pracy z materiałami źródłowymi, zarówno współczesnymi, jak i archiwalnymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca potrafi:
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe, szczególnie w zakresie relacji między historią a pamięcią;
- zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę;
- skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu;
- skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu;
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne;
- w sposób merytoryczny zabierać głos w dyskusji na temat własnego tekstu oraz projektów innych osób uczestniczących w zajęciach;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Osoba studiująca jest gotowa do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu;
- dyskusji zarówno o teorii, jak i metodologii badań z zakresu badań nad historią i pamięcią kulturową;
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu;
- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Seminarium magisterskie kończy się zaliczeniem bez oceny. Zaliczenie zostanie wpisane do protokołu dopiero po złożeniu przez osobę uczestniczącą w seminarium gotowej pracy magisterskiej w wersji zaakceptowanej przez promotorkę. Więcej informacji dotyczących opracowywania i redagowania pracy magisterskiej oraz dopuszczenia do egzaminu dyplomowego znajduje się na stronie IKP w zakładce "Seminarium i egzamin magisterski".
Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: udział w zajęciach 60h (2 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie, napisanie i redakcja pracy magisterskiej 840h (28 ECTS). Łącznie: 960 h (32 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Literatura
Zestaw lektur zostanie dostosowany do tematyki prac magisterskich powstających na seminarium. Wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów za pośrednictwem Google Classroom.
Przykładowe lektury – niezależnie od tematów poszczególnych prac magisterskich:
"Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów", red. Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018, rozdziały: "Rzecz, ślad, zapis", "Przestrzeń, miejsce, krajobraz", "Wspólnoty pamięci", "Przeszłość, kalendarz, historia", "Konflikt, polityka, transformacja".
Assmann Aleida, "Między historią a pamięcią. Antologia", red. Magdalena Saryusz-Wolska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013, rozdziały: "Cztery formy pamięci", "Pamięć magazynująca i funkcjonalna", "O medialnej historii pamięci kulturowej", "O problemie tożsamości z perspektywy kulturoznawczej", "Pamięć miejsc - autentyzm i upamiętnienie", "Brzemię przeszłości. O statusie świadka historii", "Pamięć miejsc - autentyzm i upamiętnienie", "Kreowanie obrazu przeszłości w muzeach".
Connerton Paul, "Jak społeczeństwa pamiętają", przeł. Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 39-145.
Forecki Piotr, "Po Jedwabnem. Anatomia pamięci funkcjonalnej", Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018, rozdział "Rozpoznanie i terminologia".
Janicka Elżbieta, Tomasz Żukowski, "Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000", Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016, rozdziały: "Przechwycenie dokumentu: Po-lin Jolanty Dylewskiej (2008)", "Korekta rzeczywistości: rekonstrukcja likwidacji getta w Będzinie (2010)".
Kobielska Maria, "Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny", Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016, cz. II "Pamięć powstańcza".
"Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci", red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014.
Pomian Krzysztof, "Historia – nauka wobec pamięci", Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006, rozdziały: "Historia kultury, historia semioforów", "Od historii - części pamięci do pamięci - przedmiotu historii".
Rothberg Michael, "Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji", przeł. Katarzyna Bojarska, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2015, część III "Prawda, tortury, świadectwo. Pamięć Zagłady podczas wojny algierskiej".
Sendyka Roma, "Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki," „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 86-108.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: