Kultury nowych mediów 3002-2SEM2024F2
Podczas seminarium studenci i studentki pracować będą nad indywidualnymi projektami prac magisterskich, oraz dyskutować bezpośrednio związane z nimi zagadnienia teoretyczne.
Oprócz prezentacji i dyskusji własnych projektów, oraz czytania fragmentów wszystkich powstających prac, podczas seminarium będziemy omawiać teksty naukowe, poświęcone problematyce nowych mediów i ich kulturowej roli. Analizowane zagadnienia, pozostające w ścisłej relacji do powstających projektów, dotyczyć będą teorii wybranych mediów (w szczególności współczesnego kina i telewizji, fotografii cyfrowej oraz mediów społecznościowych), wybranych przekazów medialnych, oraz wybranych praktyk twórczych i odbiorczych.
Zajęcia posłużą również praktycznej nauce pisania akademickiego, formułowania problemów badawczych, tworzenia bibliografii oraz edycji tekstu naukowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej i mediów cyfrowych, oraz związanych z nimi praktyk kulturowych
- metodologie badania kultury wizualnej
Absolwent potrafi
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki
- napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy
- poprawnie zredagować tekst naukowy, z przypisami i bibliografią
Absolwent jest gotów do
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści: dyskusji fragmentów przygotowywanych prac i wprowadzania poprawek
- zaangażowania się w pracę podczas zajęć, również nad powstającymi tekstami prac pozostałych uczestników i uczestniczek
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Seminarium magisterskie kończy się zaliczeniem bez oceny. Zaliczenie zostanie wpisane do protokołu dopiero po złożeniu przez osobę uczestniczącą w seminarium gotowej pracy magisterskiej w wersji zaakceptowanej przez promotorkę. Więcej informacji dotyczących opracowywania i redagowania pracy magisterskiej oraz dopuszczenia do egzaminu dyplomowego znajduje się na stronie IKP w zakładce "Seminarium i egzamin magisterski".
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: udział w zajęciach 60h (2 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie, napisanie i redakcja pracy magisterskiej 840h (28 ECTS). Łącznie: 960 h (32 ECTS).
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Literatura
Literatura będzie dobierana w porozumieniu z osobami uczestniczącymi, w bezpośrednim związku z tematami ich prac magisterskich. Materiały będą udostępniane w formie cyfrowej na platformie Google Classroom.
Wstępny wybór lektur:
Paweł Frelik, "'Silhuettes of Strange Illuminated Mannequins'. Cyberpunk's Incarnations of Light", w: "Cyberpunk and Visual Culture", red. Graham J. Murphy, Lars Schmeink, Routledge, Taylor&Francis Group, New York and London 2018
Annemarie Kersten, Marc Verboord, "Dimensions of Conventionality and Innovation in Film: The Cultural Classification of Blockbusters, Award Winners, and Critics’ Favourites", "Cultural Sociology" 2014, nr 8(1), ss. 3-24.
Anat Pick, "Cine-Zoos" w: tejże "Creaturely poetics. Animality and Vulnerability in Literature and Film", Columbia University Press, New York 2011
José van Dijck, "The operation film as a mediated freak show" w: tejże "The Transparent Body. A Cultural Analysis of Medical Imaging", University of Washintgon Press, Seattle and London 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: