Kultura współczesna i jej mity 3002-2SEM2023F4
Mity stanowią jeden z najważniejszych materiałów badawczych antropologii kulturowej i
semiotyki od narodzin tych dyscyplin. O ile jednak początkowo badaczki zajmowały się
głównie wierzeniami i rytuałami społeczności odległych w czasie (starożytność) lub
przestrzeni (egzotyczne wyspy), ewentualnie oddzielonymi przepaścią klasową (folklor
chłopski), pod koniec wieku dwudziestego dokonał się zwrot ku “mitologiom współczesnym”.
W tekstach Rolanda Barthesa, Umberta Eco, a w Polsce Jolanty Brach-Czainy czy Rocha
Sulimy analizie poddawane zostały “własne” nie “obce” soczewki mitologiczne.
Osoby uczestniczące w seminarium magisterskim zachęcane będą do podążania tym
tropem i badania zjawisk współczesnej kultury za pomocą klasycznych narzędzi
antropologicznych i semiotycznych.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba, która ukończyła zajęcia:
- zna swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z
innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej
- zna w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura
wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych
- zna w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę
aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury
- zna metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować,
oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i
wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo
prezentować ich wyniki
- potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny,
społeczny i polityczny
- potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych
dla ich treści i funkcji
- potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk
humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;
dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych
badań
- potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z
zakresu nauk o kulturze
- potrafi napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy,
dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w
mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy
- przyjmuje postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk
kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych
problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
- dostrzega wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania
konieczność jej rozwoju
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny w trakcie zajęć będzie aktywne uczestnictwo oraz praca nad
powstającą rozprawą. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Warunkiem
zaliczenia seminarium jest złożenie gotowej pracy dyplomowej.
Literatura
Mircea Eliade, Czas święty i mity
Claude Levi-Strauss, Myśl nieoswojona
Stefan Czarnowski, Kult bohaterów i jego społeczne podłoże
Roch Sulima, Antropologia codzienności
Umberto Eco, Semiologia życia codziennego
Lista lektur ma charakter wstępny. Dokładna lista lektur zostanie dopasowana do tematów
prac wybranych przez osoby uczestniczące w zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: