Między historią a pamięcią - konstrukcje i dekonstrukcje 3002-2S1M2023F3
Szczegółowy program seminarium jest uzależniony od tematów prac dyplomowych i zostanie omówiony na początku semestru. Zagadnienia, które z pewnością będą omawiane na seminarium to: relacja pomiędzy historią a pamięcią, społeczne ramy pamięci, wspólnota pamięci, zapomnienie, historia ratownicza, świadek historii, konflikt pamięci, media pamięci, memory boom, miejsce pamięci, niepamięć, palimpsest, pamięć funkcjonalna, pamięć magazynująca, pamięć zbiorowa, pamięć lokalna, pamięć komunikacyjna, pamięć kulturowa, pamięć wielokierunkowa, polityka historyczna, postpamięć, przeciw-pamięć, rekonstrukcja, autentyzm, zwrot pamięciowy.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium osoba w nim uczestnicząca zna i rozumie: w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych; w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury; w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze.
Osoba biorąca udział w seminarium potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; wykorzystywać posiadaną wiedzę, by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze; napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną; korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową; ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo.
Po ukończeniu seminarium osoba w nim uczestnicząca jest gotowa do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; uczestnictwa w debacie publicznej; zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
Wymagany jest aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, których nie trzeba zaliczać. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności powinny je zaliczyć – forma zaliczenia do uzgodnienia z prowadzącą seminarium. Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie zostaną dopuszczone do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby, które mają w opinii BON (potwierdzonej decyzją KJD) zwiększony limit nieobecności (maksymalnie 50%), mogą zaliczać dodatkowe nieobecności – forma zaliczenia do uzgodnienia z prowadzącą seminarium.
Warunkiem zaliczenia seminarium jest przygotowanie prezentacji na temat poruszany w planowanej pracy magisterskiej, opracowanie konspektu i bibliografii pracy dyplomowej oraz roboczej wersji jednego rozdziału.
Literatura
Zestaw lektur zostanie dostosowany do tematyki prac magisterskich powstających na seminarium. Wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów za pośrednictwem Google Classroom.
Przykładowe lektury – niezależnie od tematów poszczególnych prac magisterskich:
Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018
Assmann Aleida, Między historią a pamięcią. Antologia, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013
Connerton Paul, Jak społeczeństwa pamiętają, przeł. Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012
Forecki Piotr, Po Jedwabnem. Anatomia pamięci funkcjonalnej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018
Janicka Elżbieta, Tomasz Żukowski, Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016
Kobielska Maria, Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016
Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014
Pomian Krzysztof, Historia – nauka wobec pamięci, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006
Sendyka Roma, Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki, „Teksty Drugie” 2017, nr 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: