Kultury nowych mediów 3002-2S1M2023F2
Pierwsza część semestru przeznaczona będzie na dyskusję wybranych przykładów z dziedziny mediów wizualnych: kina, telewizji, gier wideo, projektów rzeczywistości wirtualnej, działań w ramach mediów społecznościowych i różnych platform medialnych.
Najważniejszą rolę odgrywać będą takie przykłady, w których samo medium poddane jest autotematycznej refleksji lub które można potraktować jako w sposób szczególnie interesujący wykorzystujące medialny charakter środowisk, w ramach których powstają i funkcjonują. Zarazem pytanie o to, co stanowi o specyfice danego medium czy środowiska medialnego pozostanie otwarte i problematyczne - wskażemy na jego zależność od historycznego definiowania mediów i od społecznych praktyk związanych ze zmieniającymi się technikami, zwłaszcza w epoce konwergencji. Taka perspektywa pozwoli nam lepiej uchwycić specyfikę badanych mediów i ich kulturotwórczą rolę.
Druga część semestru przeznaczona będzie przede wszystkim na prezentację i dyskusję własnych projektów uczestników seminarium.
Przez cały semestr będziemy zajmować się także zasadami pracy nad tekstem akademickim, tworzenia bibliografii i konspektu oraz redakcją tekstu.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej, mediów wizualnych oraz związanych z nimi praktyk kulturowych
Absolwent potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji
– samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego
Absolwent jest gotów to:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
-dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
Kryteria oceniania
Do zaliczenia zajęć konieczne są:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności; osoby mające więcej niż 5 nieobecności nie uzyskują zaliczenia)
- przygotowanie i prezentacja podczas zajęć konspektu pracy magisterskiej wraz z bibliografią
Literatura
Dokładny spis literatury dostosowany zostanie do potrzeb uczestników seminarium; teksty udostępniane będą za pośrednictwem Google Classroom.
- Paweł Biliński, "Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym", Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021 (fragmenty)
- Jon Dovey, Helen W. Kennedy, "Kultura gier komputerowych", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011 (fragmenty)
- Jane Feuer, "HBO i pojęcie telewizji jakościowej" w: "Zmierz telewizji? Przemiany medium", red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011
- D.N. Rodowick, "The Virtual Life of Film", Harvard University Press, Cambridge Massachussets, London, England 2007 (fragmenty)
- Piotr Zawojski, "Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii", Wydawnictwo Poltext, Uniwersytet Śląski, Katowice 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: