Uczestnictwo w kulturze 3002-1UWK2CO2
Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny i poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze. Proponują spojrzenie na sztukę, praktyki kulturowe, instytucje i polityki kulturalne z perspektywy odbiorców, uczestników, obywateli. Poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce.
Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny i poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze. Proponują spojrzenie na sztukę, praktyki kulturowe, instytucje i polityki kulturalne z perspektywy odbiorców, uczestników, obywateli. Poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce.
W roku akademickim 2024/2025 uruchomione zostaną trzy 30-godzinne grupy ćwiczeniowe, prezentujące tematykę uczestnictwa na przykładzie wybranego obszaru kultury współczesnej.
Tematy oraz literatura prezentowane są w sylabusach poszczególnych grup zajęciowych.
Osoba studiująca wybiera jedną z grup:
Książki i ludzie - dr Joanna Zięba, semestr zimowy
Grupa poświęcona zagadnieniom związanym z kulturą książki, praktykami czytelniczymi, społecznym i wspólnotowym charakterem inicjatyw dotyczących czytania - wspólny namysł nad miejscem książek w życiu społecznym, ich rolą w budowaniu narracji tożsamościowych, funkcją społeczną i możliwościami budowania więzi społecznych opartych na wspólnej lekturze - jak również krytyczna refleksja dotycząca historycznych i współczesnych instytucji książki i czytelnictwa.
Miasto i mieszkańcy – mgr Karolina Wróbel-Bardzik, semestr zimowy
Grupa poświęcona tematyce uczestnictwa w kulturze w kontekście miasta i jego użytkowników. Przyjęta zostanie perspektywa oddolna, skupiająca się na mieszkańcach/mieszkankach i inicjatywach społeczności lokalnych. Istotne będzie także odniesienie do polityk miejskich nakierowanych na włączanie mieszkańców/mieszkanek w procesy decyzyjne w swoim otoczeniu oraz to, jak organizacje pozarządowe czy instytucje sektora kultury – domy kultury, muzea, galerie sztuki, otwierają się na swoje najbliższe sąsiedztwo.
Sztuki wizualne i ich instytucje – mgr Sara Herczyńska, semestr letni
Grupa poświęcona sztukom wizualnym i ich instytucjom, zwłaszcza muzeom i galeriom. Podczas zajęć przyjrzymy się temu do kogo i w jaki sposób adresują swoje działania i jak próbują poszerzać grono swoich odbiorców. Kontekstem będą bieżące wydarzenia ze świata sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
-swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi,
- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze,
- podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego,
- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi,
- podstawową terminologię nauk o kulturze,
- zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej oraz ich implikacje kulturowe,
- mechanizmy działania współczesnych instytucji kultury i organizacji pozarządowych działających w kulturze.
Umiejętności: student potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych,
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji,
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane,
- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze,
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne,
- posługiwać się językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 Europejskiego Opisu Językowego; korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym,
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego,
- inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową,
- stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów,
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju,
- uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim,
- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością,
- dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy,
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności, aktywnego udziału w dyskusjach, pracy semestralnej/projektu działania w kulturze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: