Uczestnictwo w kulturze 3002-1UWK2CO1
Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny.
W roku akademickim 2024/2025 uruchomione zostaną trzy 30-godzinne grupy ćwiczeniowe, prezentujące tematykę uczestnictwa na przykładzie wybranego obszaru kultury współczesnej.
Tematy oraz literatura prezentowane są w sylabusach poszczególnych grup zajęciowych.
Osoba studiująca wybiera jedną z grup:
Książki i ludzie - dr Joanna Zięba, semestr zimowy
Grupa poświęcona zagadnieniom związanym z kulturą książki, praktykami czytelniczymi, społecznym i wspólnotowym charakterem inicjatyw dotyczących czytania - wspólny namysł nad miejscem książek w życiu społecznym, ich rolą w budowaniu narracji tożsamościowych, funkcją społeczną i możliwościami budowania więzi społecznych opartych na wspólnej lekturze - jak również krytyczna refleksja dotycząca historycznych i współczesnych instytucji książki i czytelnictwa.
Miasto i mieszkańcy – mgr Karolina Wróbel-Bardzik, semestr zimowy
Grupa poświęcona tematyce uczestnictwa w kulturze w kontekście miasta i jego użytkowników. Przyjęta zostanie perspektywa oddolna, skupiająca się na mieszkańcach/mieszkankach i inicjatywach społeczności lokalnych. Istotne będzie także odniesienie do polityk miejskich nakierowanych na włączanie mieszkańców/mieszkanek w procesy decyzyjne w swoim otoczeniu oraz to, jak organizacje pozarządowe czy instytucje sektora kultury – domy kultury, muzea, galerie sztuki, otwierają się na swoje najbliższe sąsiedztwo.
Sztuki wizualne i ich instytucje – mgr Sara Herczyńska, semestr letni
Grupa poświęcona sztukom wizualnym i ich instytucjom, zwłaszcza muzeom i galeriom. Podczas zajęć przyjrzymy się temu do kogo i w jaki sposób adresują swoje działania i jak próbują poszerzać grono swoich odbiorców. Kontekstem będą bieżące wydarzenia ze świata sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba studiująca zna i rozumie:
- różne typy uczestnictwa w kulturze i ich związek z naukami humanistycznymi i społecznymi;
- najważniejsze zjawiska i problemy związane z partycypacją społeczną, uczestnictwem w kulturze i dostępem do kultury;
- podstawową terminologię stosowaną do opisu sektora kultury w Polsce, polityk kulturalnych, a także praktyk kulturowych o charakterze wspólnotowym, zarówno współczesnych, jak i historycznych;
- najważniejsze metody badawcze, pozwalające na samodzielne przeprowadzenie diagnozy służącej rozpoznaniu form uczestnictwa w kulturze i wspierającej samodzielny proces planowania projektu;
- najważniejsze narzędzia i metody pracy projektowej i zespołowej;
- najważniejsze zjawiska z obszaru uczestnictwa w kulturze i jego wybranych aspektów (do wyboru: sztuki wizualne i performatywne, kultura książki i praktyki czytelnicze; partycypacja społeczna w środowisku miejskim).
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje z różnorodnych źródeł i stosować je do badania instytucji kultury oraz różnych grup społecznych i ich form uczestnictwa w kulturze;
- interpretować typy uczestnictwa w kulturze i praktyki kulturowe z uwzględnieniem kontekstu historycznego, społecznego i politycznego;
- wykorzystywać różne media kulturowe i metody twórcze do projektowania działań w kulturze z uwzględnieniem różnorodnych uczestników i grup odbiorców;
- pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz dostrzegać wagę współdziałania w kulturze;
- brać udział w dyskusji, prezentować wyniki swoich badań w formie pisemnej oraz ustnej podczas publicznych wystąpień w grupie, także z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych;
- samodzielnie zaplanować projekt społeczny dla określonej grupy odbiorców, poprzedzony wcześniejszą diagnozą potrzeb.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osoba studiująca jest gotowa do:
- krytycznej refleksji i analizy wybranych aspektów sektora kultury w Polsce, a także pozainstytucjonalnych i oddolnych zjawisk z obszaru uczestnictwa w kulturze;
- przyjęcia postawy szacunku wobec różnych odbiorców i planowania działań w kulturze opartych na społecznej i etycznej odpowiedzialności;
- badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury, w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów społecznych;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i rozwoju sektora kultury w Polsce;
- udziału w debacie publicznej w otoczeniu społecznym oraz w środowisku uniwersyteckim;
- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami oraz upowszechniania zasobów dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie:
- oceny aktywności na zajęciach - udziału w dyskusjach i pracy w grupie (20%),
- krótkiej pracy semestralnej wraz z prezentacją koncepcji projektu działania w kulturze (80%).
Szczegółowe informacje na temat wymogów związanych z pracą zaliczeniową i projektem działania w kulturze zostaną przedstawione i omówione z grupą na początku semestru.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej wraz z projektem działania w kulturze 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do 2 usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od 3 do 5 nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 5 zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Szczegóły w spisach lektur do poszczególnych grup zajęciowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: