Historia kultury antycznej 3002-1LHKA1W
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z panoramą wybranych najważniejszych zagadnień dziejów kultury grecko-rzymskiej.
Ćwiczenia – Cel zajęć jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Z drugiej jednak strony zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur
metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
Student potrafi:
wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z
różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także
wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych
stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do
rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Zaliczenie na ocenę na podstawie testu.
Literatura
Literatura:
Człowiek Grecji, pod red. J.-P. Vernanta, Warszawa 2002;
Człowiek Rzymu, pod red. A. Giardina, Warszawa 1997;
E.R. Dodds, Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: