Historia filozofii w perspektywie nauk o kulturze 3002-1LHFK1CE
W ramach poszczególnych grup przeprowadzone zostaną częściowo autorskie kursy mieszczące się w powyższym, zorientowanym na podejście kulturoznawcze ujęciu i zapewniające jednocześnie swoim uczestnikom względnie różnorodne spektrum ujęć i problemów.
W cyklu 2024:
Zajęcia polegają na omawianiu wybranych dzieł dawnej i współczesnej filozofii w taki sposób, by lepiej rozumieć kontekst węzłowych problemów naszej cywilizacji. Usytuowanie tego kursu w obrębie programu studiów kulturoznawczych oznacza m.in. to, że zdobyta tu wiedza stanowi intelektualną ramę koncepcji teoretycznych oraz praktyk kulturowych omawianych na zajęciach z antropologii i historii kultury. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba biorąca udział w ćwiczeniach zna i rozumie:
-podstawowe zagadnienia z zakresu filozofii kultury.
--wybrane kierunki filozofii starożytnej, nowożytnej i współczesnej
-swoistość kategorii lub pojęć używanych w ramach różnych tradycji filozoficznych
Umiejętności:
Osoba biorąca udział w ćwiczeniach potrafi:
-analizować teksty filozoficzne, rekonstruując tok argumentacji oraz analizując pojęcia/kategorie istotne dla danego dzieła lub tekstu
-zająć stanowisko wobec argumentacji o charakterze filozoficznym lub teoretycznym
-wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną, by samodzielnie analizować, oceniać, selekcjonować, integrować abstrakcyjną wiedzę z różnorodnych źródeł i wykorzystywać ją w samodzielnych projektach badawczych
Kompetencje społeczne:
Osoba biorąca udział w ćwiczeniach jest gotowa do:
-krytycznej oceny własnych przedsądów
-przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec innych sposobów myślenia
-zauważania wartości tekstów teoretycznych oraz filozoficznych dla własnej pracy badawczej
-korzystania z tekstów i stanowisk filozoficznych podczas prowadzenia własnych badań
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w jednym semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż dziesięciu zajęciach w ciągu dwóch semestrów skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest złożenie krótkiej pracy pisemnej w formie i terminie określonym przez osobę prowadzącą. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu ustnego obejmującego cały program zajęć z uwzględnieniem oceny z pracy pisemnej. Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego roku.
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 60h (2 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), napisane krótkiej pracy zaliczeniowej 30h (1 ECTS), przygotowanie do egzaminu ustnego 30h (1 ECTS)
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Literatura podstawowa (uwaga: zestaw tekstów pozostaje do ostatecznego wyboru poszczególnych prowadzących):
Platon, Obrona Sokratesa, przeł. R. Legutko, Warszawa 2017.
Platon, Państwo, przeł. W. Witwicki, wydania różne (ks. VI, VII, X).
Arystoteles, Metafizyka, rzeł., wstępem i koment. opatrzył Kazimierz Leśniak, Warszawa 2009, księga V.
Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reiter, ks I-IV, wolnelektury.pl
Augustyn, Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Warszawa 1982, ks. VI, XI.
Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Świeżawski, I. Dąbska, Kęty 2001 (Medytacja I).
Pascal, Myśli, przeł. Tadeusz Boy-Żeleński, par. 72, 233, 434, wolnelektury.pl
Baruch Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, przeł. Ignacy Myślicki, część I, wolnelektury.pl.
Thomas Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, (przeł. C. Znamierowski, Warszawa 2005 (rozdz. XIII, XIV, XV)
Jean Jacques Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu nierówności między ludźmi (w: tegoż, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, przekł., wstęp, oprac., przypisy H. Elzenberg, Warszawa 1956), część druga; oraz, tegoż, Wyznania, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1956, ks. I.
Immanuel Kant, Prolegomena do wszelkiej możliwej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, przeł. Benedykt Bornstein, Kraków 2023.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Fenomenologia ducha, przeł. Ś. F.. Nowicki, Warszawa 2010 (fragm. Samoistność i niesamoistność rozumu. Panowanie i niewola)
Karol Marks, Tezy o Feuerbachu oraz Praca wyobcowana z: Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844, przeł. K. Jażdżewski, T. Zabłudowski, Warszawa 1958.
S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie, przeł. J. Iwaszkiewicz, Poznań 1995.
Friedrich Nietzsche, O pożytkach i szkodliwości historii dla życia (z: tegoż, "Niewczesne rozważania", przeł. M. Łukasiewicz, Kraków 1996), części 1-5.
Lektury będą udostępniane w formie skanów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: