Teatr, performans i muzyka w perspektywie kulturoznawczej 3002-1L3SEM23F5
Seminarium poświęcone będzie szeroko rozumianym praktykom scenicznym, w skład których wchodzi zarówno teatr, performans, jak i muzyka. Analizie zostaną poddane podstawowe pojęcia związane ze zwrotem performatywnym w nauce i sztuce. Będziemy przyglądać się, jak można rozumieć zmianę paradygmatu w myśleniu o praktykach performatywnych w ostatnich latach, dokonamy krytycznego przeglądu definicji performansu, przyjrzymy się także, w jaki sposób można analizować teatr, performans i muzykę, umieszczając je zarówno w kontekście estetycznym, jak i społecznym.
Przedmiotem zajęć będą też kwestie praktyczne dotyczące pisania pracy licencjackiej: wybór zakresu tematycznego, sporządzenie konspektu, przygotowanie bibliografii, omówione zostaną formalne aspekty pracy (język, aparat naukowy itp.).
Seminarium odbywa się w trybie mieszanym: na początku semestru kilka spotkań dla całej grupy, następnie indywidualne konsultacje.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba potrafi określić swoistość nauk o kulturze w kontekście innych nauk humanistycznych i społecznych;
w zaawansowanym stopniu zna wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze;
jest w stanie wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
umie interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
co będzie prowadzić do napisania pracy licencjackiej, w której samodzielnie dobiera literaturę i w sposób poprawny stosuje terminologię z zakresu nauk o kulturze.
Kryteria oceniania
- obecność na wspólnych seminariach (dopuszczalne jest opuszczenie jednego spotkania);
- obecność na przynajmniej dwóch konsultacjach indywidualnych;
- na zaliczenie seminarium student przedstawia pracę pisemną o objętości ok. 40 tys. znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany jest do egzaminu licencjackiego. Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny.
Literatura
Literatura na wspólne zajęcia:
Ewa Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5.
Anna Zeidler-Janiszewska, Perspektywy performatywizmu, „Teksty Drugie” 2007, nr 5.
Peggy Phelan, Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji, tłum. Agnieszka Kowalczyk, w: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź 2013.
Rebecca Schneider, Performans pozostaje, tłum. Dorota Sosnowska, w: Re-mix. Performans i dokumentacja, red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Warszawa 2014, s. 20-35.
Shannon Jackson, Performans: jak to robimy?, przeł. Anna Dzierzgowska, w: Performans, red. Joanna Zielińska, Warszawa 2020.
Literatura na konsultacje indywidualne będzie dobierana stosownie do tematyki podejmowanej w pracy licencjackiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: