Historia idei - historia społeczna - historia środowiskowa 3002-1L3SEM23F3
Zajęcia będą składać się z dwóch części.
W pierwszej części semestru (ok. 6 zajęć) będziemy czytać teksty naukowe z obszaru historii kultury, historii idei, historii społecznej i historii środowiskowej, analizując źródła wykorzystywane w ramach tych dyscyplin i sposób pracy z nimi, różne podejścia metodologiczne i ważne kategorie badawcze. W szczególność będą nas interesować podejścia sytuujące się na przecięciu tych dziedzin i interdyscyplinarne. Ta część zajęć pomoże uczestnikom wypracować warsztat badawczy potrzebny do pracy nad indywidualnymi projektami prac licencjackich.
W drugiej części semestru odbywać się będą indywidualne konsultacje, dotyczące powstających prac.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent/ka zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze, w szczególności z obszaru historii kultury, historii środowiskowej; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury.
Absolwent/ka potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki
swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
Absolwent/ka jest gotów/a do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
Kryteria oceniania
Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. Na zaliczenie seminarium student/studentka przedstawia pracę pisemną o minimalnej objętości 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany/a jest do egzaminu licencjackiego. Do zaliczenia seminarium konieczna jest obecność na 2 konsultacjach.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność.
Literatura
Literatura (wybór ten ma charakter orientacyjny. Dokładna lista lektur zostanie uzgodniona z uczestniczkami i uczestnikami seminarium tak, by odzwierciedlać również ich zainteresowania badawcze:
- Stephen Mosley, Common Ground: Integrating Social and Environmental History, “Journal of Social History” 2006, nr 39
-Sławomir Łotysz, Pińskie błota. Natura, wiedza i polityka na polskim Polesiu do 1945 roku, Kraków 2022
-Matej Spurný, Making the Most of Tomorrow. A Laboratory of Socialist Modernity in Czechoslovakia, Praha 2019
- John Bellamy Foster, Return of nature. Socialism and ecology, 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: