Ruchome obrazy - historie, teorie i praktyki 3002-1L3SEM23F2
Zakres tematyczny seminarium obejmuje zagadnienia z teorii i historii mediów wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem kina i współczesnych praktyk medialnych wykorzystujących ruchomy obraz. Tematyka poszczególnych spotkań będzie uzależniona także od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez osoby uczestniczące w seminarium.
Podczas pierwszych pięciu/sześciu spotkań przeznaczonych dla wszystkich osób uczestniczących w seminarium będziemy rozmawiać o wymaganiach związanych z pracami licencjackimi, określeniu zakresu problemowego i sformułowaniu tematu, konstrukcji pracy i zasadach edycji tekstu naukowego oraz gromadzeniu i weryfikowaniu bibliografii. Zaplanujemy również kalendarz dalszych konsultacji, a studentki i studenci będą prezentować swoje wstępne projekty przed całą grupą. W trakcie indywidualnych konsultacji, które odbywać się będą w drugiej części semestru co tydzień, w terminie seminarium (oraz w razie konieczności podczas dyżurów), ustalać będziemy plan pracy dla każdej osoby, konsultować główne tezy i bibliografię, a w kolejnych tygodniach omawiać gotowe fragmenty powstających prac.
Pod koniec semestru zorganizujemy jeszcze jedno spotkanie podsumowujące dla całej grupy, żeby osoby uczestniczące mogły wymienić się doświadczeniami i omówić pomysły referatów/prezentacji, które będą częścią egzaminu dyplomowego.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze wizualnej oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi;
- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie współczesnego filmoznawstwa i medioznawstwa oraz strategie poznawcze i stosowane metody badawcze;
- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury wizualnej i filmowej oraz jej relacje z innymi mediami i praktykami kulturowymi;
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury wizualnej i filmowej;
- wybrane nurty i narzędzia historii sztuk wizualnych i filmu.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst medialny, historyczny, społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) filmoznawstwa i nauk o kulturze wizualnej oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;
- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu i wybranego materiału wizualnego;
- w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosować w sposób poprawny terminologię z zakresu filmoznawstwa i nauk o kulturze wizualnej;
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej i medioznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach dla całej grupy (dopuszczalna jest jedna nieobecność), zaprezentowanie tematu pracy licencjackiej podczas jednych z takich zajęć oraz udział w minimum dwóch konsultacjach indywidualnych w trakcie semestru.
Na zaliczenie seminarium student/studentka przedstawia pracę pisemną o minimalnej objętości 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany/a jest do egzaminu licencjackiego. Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny [ZAL] – zaliczenie wpisywane jest do protokołu USOS dopiero po wyznaczeniu terminu obrony oraz po wprowadzeniu zaakceptowanej przez promotorkę/promotora pracy dyplomowej i innych wymaganych danych do Archiwum Prac Dyplomowych na minimum dwa tygodnie przed terminem egzaminu dyplomowego.
Egzamin dyplomowy może odbyć się w sesji letniej (najpóźniej 5 lipca 2024 roku) lub we wrześniu (najpóźniej 27 września 2024 roku). Osoby, które zamierzają przystąpić do obrony w sesji letniej, muszą przesłać pracę do ostatecznej akceptacji promotorki/promotora najpóźniej 3 czerwca 2024 roku. Osoby, które planują obronę przed 13 września, składają pracę najpóźniej 30 czerwca 2024 roku. Osoby planujące egzamin dyplomowy w drugiej połowie września, mogą przesłać pracę najpóźniej 19 sierpnia 2024 roku.
Więcej informacji dotyczących seminarium licencjackiego i kwestii organizacyjnych związanych z egzaminem dyplomowym znajduje się na stronie IKP: https://ikp.uw.edu.pl/studia/kulturoznawstwo/studia-i-stopnia/seminarium-i-egzamin-licencjacki/.
Literatura
Podstawowa literatura (fragmenty będę udostępniane na Google Classroom):
- David Bordwell, "O historii stylu filmowego", przeł. Miłosz Stelmach, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2019;
- Thomas Elsaesser, Malte Hagener, "Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły", przeł. Konrad Wojnowski, Universtias, Kraków 2015;
- Lev Manovich, "Język nowych mediów", przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006;
- Jacek Ostaszewski, "Historia narracji filmowej", Universitas, Kraków 2018;
- Karl Sierek, "Fotografia, kino i komputer", przeł. Joanna Gilewicz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.
- Siegfried Zielinski, "Archeologia mediów", przeł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
Dodatkowa literatura dobierana będzie indywidualnie w zależności od tematu pracy dyplomowej. Należy pamiętać, że egzamin licencjacki obejmuje także podstawy programowe ze studiów – wymagana jest znajomość lektur przede wszystkim z wprowadzenia do wiedzy o filmie, antropologii kultury wizualnej oraz historii kultury polskiej XX wieku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: