- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tekst medialny w interpretacji porównawczej 3001-TMP-OG
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:
http://kampus.uw.edu.pl
Poetyka mediów wskazuje na istnienie w przekazach różniących się semiotycznie, stylistycznie i medialnie analogicznych struktur tekstowych. Struktury te (np. metafora, powtórzenie, symbol, narracja) zakotwiczone są w uniwersum ludzkiego myślenia i postrzegania świata. Stanowią przestrzeń międzyludzkiego porozumienia i współtworzenia świata tekstu. Rozumienie sposobu ich funkcjonowania w jednych typach tekstów ułatwia rozpoznanie tego, jak realizują się w innych, jakim reinterpretacjom podlegają. Umożliwia dostrzeganie związków między tekstami odmiennymi medialnie, śledzenie, ale i przewidywanie kierunku ich rozwoju.
Kurs kształci umiejętność analizy i interpretacji porównawczej struktur tekstowych obecnych w różnych mediach (drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych). Są to: metafora, powtórzenie, porównanie, hiperbola, epitet, ale także slogan i aforyzm, narracja, czas i przestrzeń, topos i archetyp. W procesie porównania konkretnych tekstów literackich, filmowych, teatralnych, komiksowych, internetowych, prasowych, malarskich, muzycznych oraz gier komputerowych dyskutowane są sposoby realizacji i funkcje wymienionych struktur i kategorii tekstowych.
Analizie poddawane są cechy współczesnej tekstualności: hybrydyczność, polisemiotyczność, multimedialność, interaktywność a także różne rodzaje perswazji medialnej (jawna i ukryta, słowna i obrazowa, łagodna i usilna) oraz różne sposoby realizacji (i sposoby użycia) tematów i motywów tekstowych.
Typ zajęć zakłada dominację komunikacji internetowej (analizy i interpretacje przekazów zamieszczonych w internecie lub przesyłanych tą drogą), ale wymagana też będzie aktywność w realu: własne rejestracje tekstów kultury obecnych w przestrzeni miasta.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem kursu jest interaktywne kształcenie umiejętności opisu i interpretacji porównawczej przekazów zróżnicowanych medialnie i stylistycznie, kształtowanie rozumiejącego, krytycznego ich odbioru. Po ukończeniu kursu student potrafi dostrzec i opisać różnice w sposobie kreowania tekstów różnych mediów, interpretować porównawczo te przekazy w kontekście związków i interakcji, analogii i różnic między nimi. Potrafi też rozpoznawać mechanizmy perswazji jawnej i ukrytej, oceniać formy perswazji medialnej.
Kryteria oceniania
• 2 testy wyboru sprawdzające przyswojenie zagadnień teoretycznych
• Końcowy egzamin konwencjonalny (w realu), praktyczny z interpretacji porównawczej tekstów kultury
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura zalecana, pomocna przy indywidualnej pracy studenta:
Zasadniczo literatura przedmiotu w postaci niewielkich plików tekstowych, prezentacji i plików dźwiękowych zamieszczana będzie wraz z innymi materiałami edukacyjnymi na platformie.
Jeśli uczestnik kursu chciałby zapoznać się z zakresem badań autorów kursu, może sięgnąć do książek:
Piotr Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016
Ewa Szczęsna, Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.
Ewa Szczęsna , Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018
Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2003
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: