- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Przekaz digitalny 3001-PDG-OG
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:
http://moodle.come.uw.edu.pl
Zajęcia poświęcone są przekazom digitalnym – ich organizacji znakowej, sposobom kształtowania znaczeń, sytuacji komunikacyjnej, w jakiej uczestniczą i jaką współtworzą, zabiegom estetycznym i perswazyjnym.
Kurs kształci umiejętność rozpoznawania rozmaitych form tekstowych dyskursu digitalnego, wskazywania różnic i podobieństw między nimi, a także relacji między strukturą tekstu a jego znaczeniem i oddziaływaniem na odbiorcę. Przedmiotem analizy są też modyfikacje gatunków tekstowych ukazywane na wybranych przykładach przekazów digitalnych. Kurs pokazuje rolę nowych mediów w kreowaniu tekstów kultury, w tym również wysokoartystycznych. Podejmuje zagadnienie oddziaływania internetu na myślenie o tekście i samą kulturę. Kształci umiejętność krytycznego podejścia do formy i treści wybranych tekstów digitalnych, krytycznego, analityczno-interpretacyjnego konfrontowania ich z dotychczasową tekstualnością.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student opisuje podstawowe cechy struktury wybranych tekstów digitalnych. Krytycznie ocenia zasadność użytych środków tekstowych. Analizuje i interpretuje różnice między przekazem digitalnym a przekazem tradycyjnym tak w sferze organizacji znakowej, jak i sytuacji komunikacyjnej, w której ten tekst funkcjonuje. Opisuje wpływ technik digitalnych na rozwój kultury i sztuki. Zna pojęcie „trzeciej kultury” i potrafi krótko scharakteryzować jej oddziaływanie na tradycyjną humanistykę. Kurs wskazuje studentowi zalety krytycznego podejścia do niektórych skutków społecznego oddziaływania nowych mediów, uświadamia szanse i zagrożenia wypływające z ich rozwoju.
Kryteria oceniania
• ocena bieżącej aktywności studenta – realizowanych przez niego praktycznych ćwiczeń i zadań kursowych
• 2 testy wyboru sprawdzające przyswojenie zagadnień teoretycznych
• końcowe, konwencjonalne (w realu lub w formie wideokonferencji) kolokwium z zakresu problemowego kursu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura zalecana (w trakcie kursu wyznaczone zostaną z wyprzedzeniem wybrane zakresy stron do obowiązkowej lektury)
P.Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.
M.Pisarski, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.
E.Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.
Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008.
L.Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
E.Winiecka, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackosci w internecie, Kraków 2020.
U.Pawlicka, Literatura cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego, Gdańsk 2017.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: