Literatura nowoczesna: „inny” kanon 3001-C4TN-LP2
Konwersatorium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i XX wieku, doskonaleniu sprawności interpretacyjnych prozatorskich tekstów literackich oraz wypracowywaniu własnych koncepcji badawczych. Ponadto dyskusje nad wybranymi powieściami należącymi do tzw. "innego kanonu" (czyli przede wszystkim mniej znanymi powieściami wybitnych pisarzy, ale także ważnymi powieściami twórców mniej znanych) mają za zadanie uzupełnić wiedzę studentów o kształtowaniu się nowoczesnej literatury zachodnioeuropejskiej i światowej.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
1) wiedza:
- zna i rozumie problematykę modernizmu europejskiego (w szerokim znaczeniu tego słowa), ze szczególnym uwzględnieniem zganień poruszanych na konwersatorium;
- zna i rozumie mechanizmy przemiany modernistycznej formy powieści.
- zna i rozumie wpływ różnych konceptualizacji doświadczenia nowoczesności na zmiany w zakresie sposobu definiowania literatury, określania jej cech swoistych oraz rozmienia tekstu literackiego;
2) umiejętności:
- potrafi sprawnie i samodzielnie zgłębiać problematykę historycznoliteracką drugiej połowy XIX i XX wieku, w zakresie wyznaczonym przez temat konwersatorium;
- potrafi konstruować dłuższą wypowiedź ustną w formie głosu w dyskusji, uwzględniając sytuację społeczno-polityczną, środowiskową i kulturową, w której to dzieło powstało;
- potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do napisania eseju, którego temat oscyluje wokół zagadnień poruszanych na zajęciach;
- potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, społecznym i filozoficznym;
3) kompetencje społeczne:
- jest gotowy do gromadzenia i wykorzystania we własnych projektach badawczych informacji naukowej zdobytej podczas zajęć;
- po skończonym konwersatorium jest gotowy do oceniania poziomu swej wiedzy;
- jest gotowy do uznania etycznego wymiaru badań naukowych oraz znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
- jest gotowy do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności;
- ocena ciągła (ocena bieżącego przygotowania do zajęć, ocena ciągła umiejętności studenta, ocena merytorycznego wkładu w dyskusję, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań problemowych, ocena pracy w grupie, ocena czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych, ocena umiejętności argumentacji);
- projekt studencki: esej dotyczący zagadnień poruszanych na konwersatorium.
Zaliczenie na ocenę.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Nakład pracy: 7 ECTS = 175-210 godz., w tym 30 godz. uczestnictwa w zajęciach i 145-180 godz. pracy własnej studenta, w tym przygotowanie eseju.
Dopuszcza się możliwość ograniczonego wykorzystywania przez osoby studiujące narzędzi sztucznej inteligencji (SI), pod warunkiem przestrzeganiu zasad etyki akademickiej.
Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI na wstępnym etapie pisania eseju, tj. wykorzystywać je do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii.
Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania, w tym opracowania stylistycznego, fragmentów tekstu.
Zalecane praktyki posługiwania się narzędziami SI obejmują:
• Rzetelne wykorzystanie narzędzi SI: Studenci powinni korzystać z narzędzi SI zgodnie z ich przeznaczeniem, unikając nadużyć, manipulacji lub fałszerstw.
• Transparentność i odpowiedzialność: Wszelkie wykorzystanie narzędzi SI w procesie tworzenia pracy pisemnej powinno być przejrzyste i odpowiedzialne. Studenci powinni być w stanie wyjaśnić, w jaki sposób korzystali z tych narzędzi oraz jakie były ich wpływ na rezultaty pracy.
• Cytowanie źródeł: W przypadku korzystania z wygenerowanych przez narzędzia SI tekstów lub danych, studenci powinni dokładnie zidentyfikować źródła i odpowiednio je zacytować w pracy pisemnej, zgodnie z zasadami akademickiej uczciwości i poszanowania praw autorskich.
• Analiza krytyczna: Studenci powinni zachować zdrowy sceptycyzm i analizować krytycznie rezultaty generowane przez narzędzia SI, biorąc pod uwagę ich ograniczenia i możliwe błędy. Badanie i weryfikacja uzyskanych danych oraz tekstów są kluczowe dla jakości pracy pisemnej.
• Konsultacja z prowadzącym zajęcia: W razie wątpliwości co do etycznego wykorzystania narzędzi SI, studenci powinni konsultować się z prowadzącym zajęcia, który może udzielić wskazówek i wsparcia w prawidłowym korzystaniu z tych narzędzi.
Podstawa prawna:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
Literatura przedmiotu oraz podmiotu zostanie wybrana razem ze studentami. Przykładowe propozycje tekstów literackich:
F. Dostojewski "Młodzik"/ "Młokos",
R. Musil, "Niepokoje wychowanka Törlessa",
D, Kosztolanyi, "Ptaszyna" lub "Dom kłamczuchów",
A. Szerb, "Podróżny i światło księżyca",
J. Roth, "Z prawa i z lewa" ("Rodzina Bernheimów"),
A. Huxley "Kontrapunkt",
W. Faulkner "Kiedy umieram",
E.M. Remarque "Łuk Triumfalny",
B. Vian "Piana złudzeń",
J. Cortazar, "Książka dla Manuela",
T. Bernhard, "Mróz",
B. Hrabal, "Zbyt głośna samotność",
O. Pavel, "Śmierć pięknych saren",
V. Nabokov, "Pnin",
L. Berlin, "Instrukcja dla pań sprzątających",
J. Eugenides, "Przekleństwa niewinności".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: