Współtworzenia: poetyka intermedialna, poetyka tekstów cyfrowych, ekopoetyka 3001-C453LK1
Kategoria sympoiesis (współtworzenia) daje możliwość rewizji kategorii poetyki systematycznej i historycznej – wskazania sił współtworzących konkretną postać gatunków, kształt językowy, stylistyczny czy retoryczny tekstów (nie tylko literackich). Pozwala również rozszerzyć myślenie o podmiotach tworzących teksty na istoty więcej niż ludzkie, maszyny, sztuczną inteligencję oraz na tworzenie się polifonicznych kolektywów twórczych.
W ramach seminarium pojawią się takie zagadnienia jak:
-poetyka intermedialna: specyfika tekstów tworzonych na pograniczu różnych mediów, sztuki i życia, sztuki i technologii
-poetyka tekstów cyfrowych: specyfika form i gatunków tworzonych w przestrzeni internetowej i pod jej wpływem, na przykład: literatura cyfrowa, gry wideo, rzeźba cyfrowa
-sztuka maszyn, w tym sztuka kinetyczna, sztuka wideo; tworzenie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
-ekopoetyka: tworzenie tekstów kultury w relacji do natury traktowanej nie jako obiekt reprezentacji, a twórczy podmiot, na przykład: ekopoezja, sztuka tworzona i współtworzona przez organizmy nieludzkie; land art
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy znają terminologię i podstawowe narzędzia metodologiczne niezbędne w analizie wybranego przedmiotu badań. Potrafią wybrać przedmiot badań i zastosować odpowiednie metody jego naukowego opisu. Umieją poddać analizie i interpretacji teksty kultury - zarówno literackie, jak i należące do innych sztuk. Umieją gromadzić i selekcjonować materiał badawczy oraz literaturę przedmiotu, a także sporządzić przypisy i bibliografię pracy. Potrafią sformułować rozwiniętą, spójną logicznie i poprawną językowo wypowiedź pisemną zawierającą argumentację dotyczącą prezentowanych zagadnień.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy studenta:
- uczestnictwo w zajęciach - 60 godzin (2 ECTS)
- przygotowanie do zajęć - 120 godzin (4 ECTS)
- przygotowanie pracy dyplomowej - 120 godzin (4 ECTS)
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: